Will you tell me once again how we’re gonna be just friends?

Jag lovade mej själv för några veckor sedan att inte bli förälskad i första taget. Även om jag rent principiellt inte tycker om att förvägra mej själv kärlek, ”If you fight love you are always the loser”, men hjärtat är lite trasigt och jag tror inte att jag kan bli sunt förälskad. Rädslan att bli lämnad är för stor. Det är ingen bra utgångspunkt.

Och här där jag befinner mej just nu så känns det bra. Men lite lurigt. Styra känslor är inte min starka sida. Själva förälskelsen, som jag tycker blir lite som en mani, är inte önskvärd, men hur undviker jag det på bästa sätt egentligen? Går det till exempel när en lär känna en ny person, och känner sej attraherad, liksom styra förbi förälskelsen och istället bara känna lite stabilare, djupare, tryggare kärlek? Om jag väldigt gärna vill att det ska bli och vara så, kommer det bli så? Eller måste jag bara förtränga en massa tankar och känslor på vägen då, som på nåt vis är viktiga för relationen? Kanske är det ändå lurigare med den där stabilare, trygga kärleken, kanske är det egentligen när jag befinner mej i den som jag är mest sårbar? (NÄ. Det är förälskelsen som är dryg. Mysig, beroendeframkallande, men dryg.)

Jag vill också säga att jag älskar människor. En sån konstig sak att säga men det gör jag. Jag älskar att alla är olika och hur vi kan samfungera i våra olikheter. Jag älskar att en del människor är så fysiska, liksom upplever saker först och främst i kroppen, inte i huvudet, i tankelivet. Att umgås nära med såna personer ger mej självinsikt, jag är så mycket uppe i huvudet, i tankarna, i känslorna som jag upplever dem i huvudet. Jag älskar att andra är försiktiga, självmedvetna men ändå modiga. Det är inspirerande.

Robyn – Hang With Me (Acoustic Version)

 

Kommentera

