nervositet

Åh, sitter och planerar januari och blir nervös. Puh. Livet ändras! Skola för mej, förskola för Lo.

Jag funderar en del på det här med sömnen. Lo sover ju för det mesta ca 12-13 h i sträck på nätterna och vaknar oftast mellan 8-9 på morgnarna. När hon börjar förskolan måste hon nog upp vid 7 som senast, det innebär ju att hon lär komma isäng vid 7-tiden i alla fall. En hel del dagar slutar jag inte förrän 16.30 i skolan. Fattar ni hur lite vaken tid vi får ihop då? :-O Vill nästan fälla en tår när jag tänker på det. Hur tusan klarar alla föräldrar som jobbar heltid av det?! Det är inte alla dagar jag går så sent, åtminstone.

Nå, idag har hon änteligen kommit hem hit till Fällis och shit vilken lycka. (Hon har varit i Brattfors en vecka.) Hon har lekt in sej i alla rum och varit på strålande glatt humör. Det var faktiskt helt crazy och jag blev också väldigt glad åt att vara hemma tillsammans med henne.

Inför förskolestarten har jag i alla fall planerat att spendera en hel del tid på öppna förskolorna på ersboda och ålidhem och även se till att besöka Bebiscaféet. Jag tror verkligen det är bra för barnet, jag märker att det gör henne gott, både på lekfronten och så känns det som om hon är mer förberedd för miljön på förskolan.

Något annat jag planerar nu när det äntligen kom snö igen, är igångsättning av Lejonhjärta. Idag var vi på en oengagerad promenad i det härliga underlaget. Jag siktar på att promenera och tömköra honom under cirka 2 veckors tid och sedan sätter jag nog honom i vagn om underlaget tillåter och han känns lika fräsch som nu. Från början bara skritt-körturer. Det känns väldigt peppande.

Men åh, den här kvällen som kändes lovande för att flytta dygnet lite på ungen, hon somnade vid 19.30. Men en halvtimme senare vaknade hon och sen har det varit lite kaos här. Vad som felats henne vet jag inte men till slut skrek hon sej till sömns. Skitjobbig känsla men inget funkar, jag kan inte sitta kvar hos henne för då försöker hon bara klättra ur sängen och stojar upp sej, jag måste verkligen gå därifrån och bara låta henne skrika, för att hon ska lugna sej och kunna somna. Kanske var det bara pga att hon sovit borta i en vecka? Hon var ju också så himla glad att vara hemma, jag tror det kan ha gjort henne snurrig. Vanligtvis är hon ju mycket, mycket lättnattad, så jag blir fort helt utmattad, frustrerad och arg när hon har såna här kvällar. Puh, känner mej lite manglad nu. Men nu verkar hon faktiskt sova och jag undrar om jag vågar smyga mej till köket för att hämta en macka? Vill verkligen inte råka väcka henne, mest för min egen skull, jag orkar inte med fler såna här timmar.

One thought on “nervositet

  1. Hej! Brukar följa din blogg emellanåt, kände att jag ville lämna min syn på det här med barn på dagis o tid tillsammans med föräldern/föräldrarna. Min man reser o är borta på veckorna, så under veckorna är jag ensam med sonen. När han var liten o var på dagis så frågade dagispersonalen när jag ville att de skulle väcka honom på eftermiddagen (så att han skulle gå att få i säng tidigt antar jag). Jag sa: låt honom sova tills han vaknar, tyckte det var bättre att han var pigg o glad när jag hämtade honom vid 17-17.30-tiden och att vi hade tid tillsammans på kvällarna. Sedan kan jag inte se att det varit till nackdel att han varit kvar bland de sista vissa dagar, de dagar har han haft personalen för sig själv o de kunde ta det lugnt o mysa. Min son fick kliva upp kl 7, o var på dagis strax före 8 o åt frukost på dagis. Jag tycker det är konstigt att man klagar på föräldrar som låter sina barn vara kvar på dagis tills de stänger, men vad är det för skillnad på om barnen kommer dit 06.30 och går hem 16.00 eller om de kommer dit 08.00 och går hem 17.30? Lika lång tid på dagis men den förälder som hämtar sent anses av någon konstig anledning vara en sämre förälder. Stå på dig, du fixar detta och låt Lo sova så länge hon själv vill, hon reglerar detta själv, behöver hon sova länge så gör hon det. Kram.

Kommentera

