Könsneutrala pronomen och stereotypa könsmönster

Kolla här, intervju med Jesper Lundqvist som skrivit en barnbok som använder sej av hen. Han säger bland annat ”Min upplevelse är att i de allra flesta historier, inte minst sådana som handlar om och är riktade till barn, spelar karaktärernas kön ingen som helst roll.”. Heja.

Idag fick min inre genusvarningsklocka ropa HEJ åt mej, när jag och Lo satt i en soffa på öppna förskolan och ett äldre barn kom fram till oss och tog ett gosedjur från soffan och la sej på golvet på gosedjuret. Jag sa ”Han gosar med björnen” till Lo. Jag läste barnet som pojke men det är ju just det jag vill att Lo ska slippa, det sociala tryck som det ger, att vissa uttryck och attribut är så starkt förknippade med biologiskt kön, så jag stoppade mej, backade och sa ”Eller hon.”. Och funderade en liten stund på om barn själva tar illa upp när jag säger ”Barnet” istället för ”Han eller hon” och på hur lätt det är att gå i den här ”fällan”, när könsstereotyper är så cementerade i samhället. Jag skulle vilja att hen låg bra i munnen i dagligt tal. Samma med en istället för man. Kanske ska börja öva, medvetet?

Också en bra diskussion på UR Play om Könsroller i skolan. Må Lo aldrig falla i duktighetsfällan. Må hon aldrig behöva känna sej stressad över att passa in i normen och att bara MVG räknas. Må hon få vara människa först och främst.

One thought on “Könsneutrala pronomen och stereotypa könsmönster

  1. Jag känner motvilja mot att förneka kön och säga hen, det blir som den. tror att man ändå mår bra i att veta vem man är, att man har ett kön men att könen såklart inte styr vem man är personlighetsmässigt i form av typiskt kvinnligt/manligt. enda tjorvet är väl de få som föds till transexuella. men tror inte de slipper undan frustration genom att man döljer och undviker att definiera kön på folk. de kan ju dessutom vilja förstärka det kön de tycker sig vara inuti för att känna sig hela.
    tycker jag mår bäst sedan jag ”bejakat” det kvinnliga och accepterat att man kan få leva ut den sidan men ändå göra typiskt manliga saker och ” reda sig väl själv”.
    vi pratar en del om det hemma, vi är så olika, men passar så bra ihop, skulle nog bli förvirrat om vi tog bort könstillhörigheten och blev två ”hen”…

Kommentera

