Långhelg

Imorrn har vi egenstudier på schemat. Alltså långhelg igen. Jag har egenstudier på schemat för hela helgen. Möjligtvis med avbrott för biobesök och folkköksbesök. Och hästpussande, eldande och hästfodrande. Eventuellt ridande och körande. Och så ska vi på bebiscafé imorrn. Också lär jag väl göra mat åt mej och barnet, ta hand om barnet utöver det, och så. Men annars, i övrigt, ska jag bara egenstudera. Hehehe. Vi har en skitkul kurs men det gäller ändå att hålla ångan uppe och faktiskt studera. Vissa tider går det bättre än andra. Till exempel när Lo sover och jag inte är dödstrött, samtidigt. Det händer för sällan.

Men ikväll är jag faktiskt ganska pigg. Inatt har jag sovit gott. Åtminstone med nuvarande mått mätt. Jag har alltid förr sovit bättre med sällskap. Jag har tänkt att det där verkar ju ha gått över. Men nu börjar jag känna det igen. Sover djupare och tryggare igen, när jag har sällskap. Tackelitacktacktack för det. Också kan en ju vakna typ 4 minuter innan väckarklockan ringer och gosa in sej i nåns rygg. Speciellt när den personen bara möter ens gosande med ändå mer gos. Då är livet gött.

Lo har förresten ritat sina första ”teckningar”. Den första teckningen blev på en bostadsbidragsblankett. Jag tänker skicka in den ändå, det är bökigt för mej att skriva ut en till, eftersom vi inte har någon skrivare. Blanketten går ju läsa av ändå. Och det syns att det finns ett barn i hushållet. Andra teckningen gjorde hon igår när vi skulle spela Alfapet och hon också ville skriva på poängblocket. Jag har aldrig tänkt att Lo är ett speciellt begåvat barn förut, hon är liksom rätt normalbegåvad (och fin för det, förstås) med det mesta ju, men det här ritandet är faktiskt advance i min värld, hon har ju för tusan koll på hur en gör med pennor och papper. Vinklar spetsen ner i pappret och så drar hon. Det blir ett irrvarr av streck, men ändå.

Den pedagogen som var kvar på dagis idag är en sån snäll typ som säger saker som fantastisk, underbar,  solstråle om Lo. Det värmer mammahjärtat. Visst är hon väl det underbaraste på denna jord, ungen? Allt går superbra på dagis. De säger att hon aldrig är ledsen, en enda gång har de hört henne gråta. Visst är det skönt att det verkar som om hon är nöjd. Jag är dock lite orolig över några saker ändå: hon har även bara bajsat en enda gång på dagis hittills. Det låter ju kanske inte så konstigt, men Lo är en bajsmaskin. I vanliga fall brukar hon bajsa minst 3-4 gånger per dygn. Mest på förmiddagen. Alltså då hon är på dagis. Jag läser i min Stress-bok om hur små barn stressas rent fysiologiskt bland annat av den bullriga miljön (dvs en ser det på stresshormoner i blodet, bl a) o så tänker jag att stress ju gör att magar stannar (fysiologiskt alltså, magen är inte så viktig när en är beredd på att slåss eller fly) o så blir jag orolig över om hon är mer stressad än hon verkar…. Nå en annan grej som oroar mej lite är att hon verkar ha fått in en vana att sova ca 40-45 minuter på dagis. Det här är barnet som alltid, alltid sover mellan 2-3 h per dag och sedan 12 h per natt. Hon sover massor och behöver massor av sömn, kanske mer än andra barn i hennes ålder (vad det verkar). 40 minuter är typ som en piss i Nilen. Hallåååå, varför sover du inte på dagis, Lo?

Nu fiser hunden här bredvid så det luktar död råtta. UÄHHH! Äckelhund! Jag ska avsluta denna ”långhelgs-inledning” med att läsa recept, bli huuuungrig, käka några mackor och äta lite yoghurt och kanske se lite på Jon Kabat-Zinn på youtube. Mindfulness-guru. Och så kanske det blir lite Lost. Nygammal förälskelse. Första säsongen är lika bra som jag kommer ihåg den.

2 reaktioner på ”Långhelg

  1. Är Lo van att sova inne el ute på dagen? Om hon är van att sova ute och får sova inne på dagis så kan det vara en förklaring till att hon sover sämre på dagis. Min son kunde aldrig sova inomhus på dagis eftersom han var van att alltid sova utomhus. Jag ställde dit en gammal barnvagn som fick stå där jämnt, så jag slapp ta hem den varje helg, där sov han som en stock. På sonens dagis så frågade de när jag ville att de skulle väcka honom på eftermiddagen, jag sa att jag ville att han skulle få vakna av sig själv, på det viset fick vi mer tid tillsammans på kvällen. Lycka till med allt!

    1. Nejdå hon är van att sova inne. Men hon har alltid varit rätt lättväckt och det bidrar nog. Hon hari princip aldrig sovit längre än 40 minuter i vagnen så jag är glad att de inte sover i vagn. Hon sover helt enkelt skitdåligt i vagn!

Kommentera

