dödens döööööd

Puh. Vilken dag. Är dock ändå nöjd att barnet har blivit rastat ordentligt, på Folkkök. Hon sprang rundor och tyckte det var lattjo. Det var fint! Fick också höra att jag såg fräsch ut; en oerhörd komplimang med tanke på hur jag känner mej och de senaste dagarnas pärs. Kom igen en dag då jag fått sova, ätit ordentligt senaste dagarna samt inte känner mej jagad av pluggångesten! Då jävlar, knockar jag ut dej med freshness.

Nu hoppas jag bara att ringarna på vattnet inte sprider sej alltför långt… Dvs att jag/vi inte lyckats smitta så många. Lo verkar visserligen må rätt bra.

Dagens fundering: orden positiv och negativ förstärkning och positivt och negativt straff måste vara de mest missförstådda i all inlärningspsykologi. Och de är ju så förbannat grundläggande för att förstå sej på all inlärningspsykologi typ! Jag blir typ KNÄPP på att jag i typ alla möjliga sammanhang träffar på så många folk som instruerar dem helt knasigt. Både på universitetet och i hundsammanhang. För att inte tala om hästsammanhang. Om folk som instruerar dem har fått det helt om bakfoten, hur tusan ska då andra kunna lära sej rätt?
Det är såpass tydligt att orden är så himla laddade för folk, att de  kanske borde bytas ut? Folk verkar inte kunna lära sej den korrekta betydelsen. Nåväl. Snabblektion:

Positiv och negativ är inte värderade, alltså det handlar inte om något ”bra” eller ”dåligt”. Det är strikt ”matematiska” termer! Plus och minus!

Positiv förstärkning = nånting läggs till för att förstärka ett beteende.
Negativ förstärkning = nånting tas bort för att förstärka ett beteende.
Positivt straff = nånting läggs till för att förminska (förekomsten  av) ett beteende.
Negativt straff = nånting tas bort för att förminska (förekomsten av) ett beteende.

Exempel på positiv förstärkning; du får en jordnötsbit när du gjort något jag vill att du ska göra igen. Om du tyckte jordnöten var himla motiverande så kommer du antagligen göra det igen. Då var det positiv förstärkning.
Exempel på negativ förstärkning; för hästfolk är det tydligaste exemplet ”tryck-eftergift”. Jag vill att hästen ska stanna när jag tar i tygeln; när hästen stannat slutar jag ta i tygeln för att förstärka att hästen ska stanna nästa gång jag tar i tygeln. Jag tog bort något för att förstärka ett beteende.
Exempel på positivt straff; jag slår till min partner som kittlar mej. Jag la till något för att förminska ett beteende.
Exempel på negativt straff; att godisbiten uteblir när hunden gör något oönskat, typ skäller.

För att krångla till det lite så är det ju konsekvensen som avgör; dvs det märks bara i efterhand om det jag gjorde eller inte gjorde var positiv eller negativ förstärkning, positivt eller negativt straff. Ibland kanjag göra något med intentionen att förminska ett beteende och sen inser jag i efterhand att det inte alls förminskade beteendet utan kanske snarare ökade beteendet….  Men egentligen är det överkurs just nu, tycker jag.

Det viktiga är att fatta att negativt straff är detsamma som att tex ignorera ett beteende som jag inte vill ha igen, positivt straff är detsamma som att göra något aktivt för att inte få igen ett beteende (tex slå, skrika, eller rycka; vanligaste positiva straffen i djurvärlden), negativ förstärkning är detsamma som tex tryck-eftergift, och positiv förstärkning är detsamma som att ge en godbit eller en klapp eller ett ord som är bekräftande för att få ett beteende att komma igen.

Jag vill också tillägga att jag inte skulle vilja värdera nåt av sätten som bättre eller sämre än de andra. Det vi VET från forskning är att inlärningen blir mer effektiv med positiv förstärkning och negativt straff (dvs belöna när en gör nåt bra, ignorera när en gör nåt dåligt) men de andra kan ju också funka. Frågan en kan ställa sej med positivt straff är ju vilka bieffekter en får av det o om de är önskvärda. Ett djur som blir slaget nu o då kanske får; sämre problemlösningsförmåga, mycket sämre relation med sin förare (sämre tillit och förtroende) eller något annat som känns ovärt…. Också kan en vända på det; kanske kan användandet av positiv förstärkning även ge en del roliga bieffekter som tex ökat förtroende, bättre problemlösningsförmåga osv?

 

Nå, snabblektionen kanske inte var så snabb.

Kommentera

