sömntuta

Okej, ska jag berätta hur veckan sett ut på sömnfronten för Lo? Det kanske inte intresserar någon egentligen men jag vill gärna berätta, för att illustrera vilken sömntuta hon är.

Måndag, tisdag, torsdag var Lo på dagis till ca 15.30-16. Då har hon sovit ca 1 h på dagis. När hon kommer hem är hon trött. Så hon har i regel somnat på en gång vi kommit hem. Sovit ca 2½ h. Sedan varit vaken kanske 2 h. Isäng vid 20-21-tiden. Upp vid 7.15-7.30. Jag har behövt väcka henne varje morgon, hon hade glatt sovit längre. Det blir för lite sömn på natten men vi får iaf vettig vaken tid ihop på kvällen.

Onsdag och fredag blev hon hämtad tidigare på dagis, redan vid 14. Då har hon sovit ca 4-4½ h när hon kommit hem. Jag skojar inte. Varit vaken 1½-2 h. Och sedan somnat vid 21 igen.

Jag har principer mot att hålla på o väcka henne på helgerna, då ska hon få sova precis så mycket som hon behöver. Helst skulle jag ju vilja att hon kunde sova så mycket som hon behöver även på veckorna… Men iaf, den här helgen är ju extrem.

Igår lördag vaknade hon vid 9. Då har hon sovit 12 h i sträck. Åkte iväg till mor och far då jag jobbade. Somnade vid 12, sov 4 h. Sen var hon tröööött igen vid 18 men hölls vaken till 19. Sov till 8.30 imorse, dvs 13,5h. Trött igen vid 10.30 och vid kl 14 sov hon fortfarande.

Ja ni ser, vakentimmarna är få till antalet, sovtimmarna desto fler, både på veckordagarna men ffa på helgerna. Känns ju bisarrt men jag är ju inte förvånad egentligen, tjejen är känslig och jag tror att miljön på dagis förstås till viss del är super för henne men också att hon blir väldigt, väldigt trött av det.

Jag ser framemot att praktiken snart är över då hon inte behöver vara lika långa dagar på dagis hela veckorna, och sedan ser jag även framemot juni och juli då jag ska vara föräldraledig om inget fantastiskt jobb dyker upp.

One thought on “sömntuta

Kommentera

