SVETT!

åh, vårtemat SVETT! Körde Hjärtat som nu börjar kännas igång på riktigt, galopperade en hel del i vagnen och det var lattjo. Men ponnyn har mycket päls kvar och blev svettig i vårsolen. Själv blev jag också himla svettig trots att jag egentligen saknar vinterpäls, när jag packade hö och drog ut nät i hagen. Härligt med svett, vill jag tillägga. WOW åt värmen och solen. Jag tror att förutom första maj-tåg så kommer jag ägna lediga tisdagen åt att raka ponnyn, så att han orkar lite mer och inte blir alldeles överhettad av lite fart o fläkt.

När jag satt i vagnen idag fick jag nån plötsligt ingivelse att detta året kanske blir året då Hjärtat är full igång under sommaren och året då vi kan njuta av en massa långa körutflykter i skogarna häromkring. Jag har längtat efter det sen han var föl och peppat för det varje år sen han blivit körbar men det har alltid kommit saker emellan (skador och sjukdomar). För att det ska gå vägen dock, så kommer den stackars fångponnyn snart bli förpassad till en avgränsad tråkig del av vinterhagen, med bara skog, för att han inte ska gå och plocka i sej gräs. O sen så fort snön försvinner i skogen och tjälen går ur backen så ska deras kommande sommarhage uppe i skogen slås upp samt BRA hö för en liten fångponny inköpas (som funkar sommartid alltså). Det blir ett härligt projekt och jag ser framemot att han ska vara frisk iår. Känner mej kaxig som tänker så, men ingen blir ju glad åt att jag utgår från att han ska bli sjuk…

Ett smolk på himlen är dock insikten att Trollfuxa kanske inte alls är tunn för att vi har snålat med maten i vinter och gjort det allmänt jobbigt för dem att få i sej mycket mat, hon kanske tom är tunn för att hon inte är frisk på nåt vis? Har nu försökt stänga in henne om nätterna och erbjudit några kilo lucernhack och en massa lätttillgängligt hö åt henne, men hon äter inte. Hon pillrar i sej kanske ett halvkilo lucernhack och sen äter hon inget mer, på 12 h. Jag känner mej galet orolig och kanske även lite trög som inte förstått att det handlar om nån sorts allmän matvägran, det här att hon är så tunn (vi har ju sett att hon lämnar näten snabbare än de andra och inte bryr sej om att leta reda på höet som sprids ut, lika länge som de andra, och även noterat att hon är den enda som eg har haft svårt att hålla hullet, MEN hon är ju gammal och dessutom inte van vid nät/att få höet utspritt), men får nog i första hand ringa hästtandläkaren så att den får kolla på hennes tänder. Hon är ju vid relativt gott mod ändå, ingen feber, inte uttorkad, men bara därför känns det mer oroande – ingen uppenbar anledning till varför hon inte vill äta?!

4 reaktioner på ”SVETT!

  1. Låter lite likt Nita i fjol den här tiden. hon tunnade ur och en dag kom ingivelsen, hon har ju problem i munnen! det hade hon också och de rensade upp en hel del och hon tog sig bra under försommaren.

  2. Testa lucernpellets istället, blöt upp dem bara så att de ”smälter” och går att sörpla i sig.
    Lamm har alltid ätit sådana och när jag försöker ge honom hack är han skeptisk!
    Han äter det visserligen, men det blir ju sådana mängder volymmässigt för att komma upp i samma näringsinnehåll som med lika många gram pellets.

  3. Jo, ikväll såg vi att hon spottade bollar så det är ju tänderna, känns bra, jag tyckte det kändes så mystiskt alltihop. Hon äter verkligen superdåligt senaste dagarna vilket syns väl på de andra hästarna som blivit tjocka som bollar och Trollfuxa har ”försvunnit”. Hon ser bedrövligt tunn ut nu. Men ska till hästtandläkaren på valborgsfirande imorrn så får boka in en tandkoll.

  4. Nita blev snabbt sämre, det var nog därför det klickade. Förmodligen någon inflammation i en foderinpackning för det var en hel del som fastnat. Plus ett sår i kinden. Det blir ju lätt så då de börjar bli till åren!
    Hoppas de får till det så hon kan äta igen!!

Kommentera

