HSP

Alltså har ni sett serien i svd om högkänsliga personer? Om inte, kan ni läsa den första delen här och hittar då lätt vidare till de andra delarna.

Nu är inget av det där något nytt för mej egentligen, men det är nog ändå skönt att läsa om hur en kan se på hyperkänslighet utan att patologisera det. Jag har ofta funderat på min egen disposition i livet och de problem som det gett mej, för några år sedan var jag inne på att det berodde på de hjärnskakningar jag haft, jag har fått lära mej att rejäla hjärnskakning kan ge problem med att tex sortera intryck och därmed en utmattande trötthet vid för mycket intryck, sen har jag haft nån teori om att det hänger ihop med PMS´en på nåt vis, och den sista teorin jag haft är ju att jag är en högfungerande (?) ADD-person eller nåt dylikt. Har känts onödigt att försöka få nån ”diagnos”, jag är ju inte sjuk, jag pallar med livet men jag måste anpassa det för att orka.

Jag har ju alltid tänkt att jag är förunnad att vara ”som jag är”, när jag kan fyllas av en sån där rusig lyckokänsla och känsla av att vara ett med naturen, liksom huden suddas ut och allt runtomkring är en del av mej och jag en del av det. Men det är klart att jag också är lite pressad av det, jag pallar inte med vanliga ”människomiljöer” så bra och blir verkligen utmattad av att befinna mej på skola eller ”jobb” (de flesta jobb), det är för mycket ”bi”-ljud och dofter och intryck och jag pallar inte att sortera bort det som inte är relevant. Så här har jag varit så länge jag kan minnas, skoltiden var jobbig mest för att jag alltid var helt slut i huvudet på eftermiddagarna. Det ger nästan ett handikapp men jag har ju iaf med åren kommit fram till att jag kan ha ett väldigt bra liv om jag bara tar hänsyn till att jag inte orkar ”ett vanligt liv”.

Det som slår mej när jag läser serien är väl kanske snarare hur väl det passar in på min lilla dotter. Det här med riskmedvetenheten, att känna in nya situationer innan aktivt deltagande och även reaktionen på överdrivet mycket intryck. Och i den insikten önskar jag henne att växa upp med nån sorts förståelse och respekt för att hon är en känslig individ.

Kommentera

