Lo och jag

Idag har jag haft en hel del egentid med barnet. Det är fint. Verkligen fint. Som att jag och hon fungerar bäst när vi är bara vi två. Kanske inte hela tiden, men en hel del tid bara vi. Det är min känsla just nu.

Jag har förresten senaste tiden upplevt en mer intuitiv kontakt med henne. Alltså… Som att hon och jag delar tankar ibland. Eller liksom hör ihop på ett mer andligt plan. Eller nåt, svårt att förklara. Åtminstone att hon kan läsa mina tankar, och även påverkas sjukt mycket av vad som sker inuti mej. Det känns ungefär som den kontakt jag har med hästarna. En sån där känsla av att en är medveten om den andre oavsett var den andre är, 10 mil bort spelar ingen roll. Det är en märklig grej som jag nog inte tänkte att jag skulle få med min dotter. Ibland blir jag alldeles gråtfärdig när jag tänker på det.

Mitt i alltihop blir jag också ledsen för min ambition att leva ett jämlikt, enkelt familjeliv med någon blir så mycket svårare när jag och Lo är så tajta. För jo, det är vi. Jag hoppas bitvis att det helt enkelt är en period nu, som kommer gå över, det här att hon är ”mammig”. Vilket är ett uselt uttryck för det handlar inte om att hon behöver mej stup i ett. Bara att alla andra kommer långt ner på listan av möjliga tröstare/häng/mys/bus-personer för henne speciellt om jag råkar vara i närheten.

Det kan inte vara lätt att försöka knyta an till ett barn som skriker, skakar på huvudet och spjärnar ifrån med armar och ben när en försöker lyfta upp den. Jag känner mej hård, tittar bort, låtsas som att jag är inkapabel att hjälpa just då, att mina armar är upptagna, mitt sinne nånannanstans, inte tillgängligt, men det tar lika hårt på mej som Lo till slut. Jag vill kunna vara så tillgänglig som jag är i hjärtat, men jag vet att det kommer innebära att ett skönt jämlikt familjeliv med någon är en omöjlighet; hon kommer ju aldrig vilja vara med nån annan om hon alltid får lära sej att  det bara är jag som kan trösta henne, lyssna på henne etc…

När det är bara vi två så känner jag en fantastisk förståelse mellan oss, som jag tänker är oberoende av att vi är mamma och dotter utan snarare handlar om att vi är fantastiskt lika, och jag är så glad över att hon är en sån klok liten varelse som är så givande, rolig och fin att hänga med. Jag lär mej så sjukt mycket om mej själv när jag ser och följer Los utveckling, som att de delar av min personlighet som jag inte förstår mej på blir blottade i dagsljuset, i skenet av Los personlighetsutveckling.

Posted in Lo

2 thoughts on “Lo och jag

  1. Jag tror det är mycket svårt att få barnet att välja den andra vuxna framför sin ”anknytningsperson” då båda finns där och det behöver tröst.
    Smilla har valt mig hundra av hundra gånger, även innan separation och oavsett hur jag agerat. Nu har jag mest accepterat behovet av tröst, för det känns fel att neka då det då ju inte blir så bra tröstat hos pappan om barnet ser mig stå intill…
    Bättre då att ibland se till att vara fysiskt ej närvarande så den andre får trösta och anknyta i fred.
    Tänker att de måste anknyta i det roliga positiva, och då det inte finns något annat val för att mamma inte är där, men att om bara mamma duger då hon är där får det vara så…
    Lite jobbigt kan det ju vara, men jag vet inte hur man löser det! Svårt att tvinga ungen att välja den andre vuxna framför mamma likssom.

    och jo, det är ju svårt det där med jämställdhet, speciellt då barnen inte vill vara med på de noterna!

  2. Och jag tänker ibland tvärtom – att jag är helt förbluffad över att min lilla tjej är en sån egen individ med en massa egenskaper och manér som jag inte känner igen alls varken från mig själv eller från hennes pappa. Och så mycket egen vilja. Blir liksom överraskad över att hon är en alldeles egen liten person som är sig själv och vill en massa saker, och ”inte vill” en massa andra saker. Så spännande det är att se hur de utvecklas i sina personigheter. Vem ska hon bli?

Kommentera

