Ambition och etik?

Pendlar mellan en önskan om mer närhet, kontakt, vänlighet, och känslan av accomplishment. Jag är inne i nån period då jag märker när hjärnan går in i prestation, och jag blir obekväm, även om det ju inte nödvändigtvis måste vara dåligt. Men när jag umgås mycket med fyrbentingar är det mycket såna tankar i min hjärna, som rör det etiska, varför ger jag mej rätten att göra grejer med mina djur, hur vet jag att jag är på rätt sida ”snäll”-strecket, vad är egoistiskt och inte och om det är egoistiskt, görs det på ett sätt så att det berikar fyrbentingarnas liv också? Puh, det är fan tungt och jag vet ju att jag senaste åren pendlat mellan perioder då jag drivs av en stark känsla av att vilja bli bättre, på flera olika plan, och så perioder då jag helst ”Bara vill vara” med djuren, få tid ihop med dem för att uppleva saker, och inte tänka på vad det kan leda till. Jag är också inne i en period då jag är osäker på om jag verkligen är bra på det jag gör, och om-värderingar av metoder, tänk, filosofi och kanske även personlighet? Litegrann som att jag är stukad, i självförtroendet. Tungt, men nyttigt.

Ett par bilder från kvällen.

PS. Jag längtar efter fjällen. Och så längtar jag efter ensamhet.

Kommentera

