Pizzan och allt det där

Jag har ju haft en veganpepp-blogg. Den var rätt dåligt använd ända från början. Nu överger jag den helt och så kommer det få hamna lite recept och pepp här istället, om jag nu får för mej att skriva ner nåt sånt.

Häromdagen gjorde vi pizza. Det blev en mastodont-variant som hade enormt tjock botten och var superdupersmaskig. Inte för att jag ogillar pizza med tunn botten, men variation förnöjer ju. Å om jag nu aldrig lyckas få degar att jäsa när jag ska baka typ whatever som inte är pizza, så tar jag igen det på pizzadegsfronten. Hemligheten nu var iofs att jag gjorde en dubbel sats.

Pizzadeg

Du behöver:
50 g jäst, ett par msk olivolja, några nypor salt, 5 dl vatten och 14 dl vetemjöl.

Smula jästen. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av det på jästen och rör om så den löses  upp. Häll sedan på resten av vattnet, olja och salt, rör om. Tillsätt vetemjölet lite i taget och arbeta ihop tills  det blivit en fin deg. Låt sedan jäsa under bakduk i typ 45 minuter.

Medan den jäser gör du tomatsåsen, denna gång ansvarade Mattias för den så egentligen vet jag inte vad som var i den men en riktlinje är ju lök, tomatkross, kryddor typ basilika och oregano, vitlök å kanske lite tomatpuré eller sambal oelek eller nåt annat som ger lite extra smak.

Jag ansvarade å min sida för en annan sås som var viktig denna gång, eftersom vi båda peppat för en bea-pizza.

Bearnaise-sås

Du behöver: ett par rejäla slantar margarin, 2-3 msk vetemjöl, 3 dl vätska – helst havregrädde, kan dock funka med tex sojamjölk eller dylikt (men ta då osötad, tycker jag!), lime eller citron-koncentrat eller pressad juice från 1 citron/lime, gurkmeja, dragon, örtsalt, svartpeppar.

Smält margarin, vispa ut vetemjölet i mjölet och häll sedan på grädden. Låt såsen koka ihop sej på medelvärme medan du kryddar med citronsaft eller dylikt, gurkmeja, dragon, örtsalt och svartpeppar efter smak. Viktigt att smaka av så det blir som du vill ha din beasås. Jag gillar min med mycket dragonsmak och citronjuice.

Vi snörde sen på tzaybitar, skivad lök, tomatskivor, rev Cheezlys mozzarella-ost över samt duttade på bea-sås. In i ugnen på typ 225-250 grader i cirka 10-15 minuter. Pizzan blev grymt god!

Vi försökte också oss på att göra veganska maränger, men det misslyckades totalt, men jag åt ändå swiss, med banan, glass, grädde och chokladkolasås. Nomnomnom!

Kommentera

