Barnledig!

Idag har jag varit barnledig eftersom snällaste Elin och Conny erbjöd sej att vara barnvakter åt Lo. Hon sover över där till och med,  vilket ju känns bisarrt lyxigt men också välförtjänt, jag har varit ensam väldigt mycket med Lo på slutet och det är slitigt i längden. Jag har verkligen varit på botten-noteringen i energi senaste dagarna…

Min barnlediga dag har jag spenderat på slöast möjliga vis! Kollat modellhästbloggar och målat modeller, lekt lite med lera, och känt  mej lite kaxig – de blir faktiskt rätt fina, modellerna, och jag känner en stark vilja att spendera mycket mer tid med målandet & skulpterandet, bli bättre, lära mej mer.

Jag har även kollat lite på Lost, käkat chokladpudding med vaniljsås, druckit apelsin & mango-havredryck, käkat chips, kalops-rester, gosat med katter och skällt lite på Texas, och ja, ni hör ju, haft det allmänt lyxigt.

Och ikväll kom grannen, ponnyflickan E och så red vi ut ihop, hon på Hjärtat och jag på Trollfuxa. Hon har ridit Hjärtat en gång på lina. Första biten blev dryg då han helt enkelt inte gick fram med henne, utan stannade och förstod inte hennes framåtdrivande (å jag fick skrika INGA BEN! typ femtielva gånger, svårt för en ridskoleunge att förstå hur meningslöst det är att trycka med benen på en ponny som håller på att ridas in och ännu ej förstår skänkeln fullt ut och aldrig skulle svara rätt på den när han faktiskt inte VILL framåt, som ikväll). Till slut gjorde jag ett provisoriskt spö av en kvist och vips så gick det ju hur bra som helst. Spöet var en signal han förstod. Vi skrittade och pratade, ner till myren. Trollfuxa fick smyga i en långsam, kort skritt och frustade massor, hahaha, oväntat jobbigt alltså. E blev snabbt mycket snabb på att parera Lejonhjärtas gräsätande. Sen när vi vände blev Texas pepp av någon anledning och skuttade upp mot E´s ben, så att Hjärtat blev rädd (ungefär som när jag red) och studsade till, så E hamnade på sniskan och då bockade han till så hon druttade av. Ooops. Hon slog sej inte och jag tror att Hjärtat blev mer rädd än E. Hon satt upp igen från en stubbe och sen gick det hur bra som helst på hemvägen.

Rätt rolig tur, som bjöd på lite allt möjligt helt enkelt och jag tror det kommer bli toppenfint å bra. Men Texas får inte följa med nån fler gång, när Hjärtat ska ridas, det är ett som är säkert! (han har lyckats orsaka två avramlingar nu ju) E verkar ha mycket respekt för mej och vad jag säger, vilket är typ en förutsättning eftersom jag kräver rätt mycket av nån som rider min hjärteponny. Typ var hård vid rätt tillfällen, men väldigt mjuk och mild vid andra, tänk inlärningspsykologi, var stödjande och pushande med honom osv. Och hon verkar mycket kvick på att snappa upp vad som är viktigt, och även finkänslig i sina hjälper ”av naturen”.

Ikväll har jag sedan busat med finhästarna på betet. Full fart var det och jag blev lite mörkrädd när jag såg Funnys brallserier. Tvära kast kombinerat med full fart, bakutsparkar med vridning och lite frambensflaxande. Ja, lite Liza-varning på den studsbollen. Fint med spänst men hoppas jag får sitta kvar på ryggen litegrann, sen när det är dags för ridning. 🙂

Nu mer modellhäst-forum och sen Lost!

Kommentera

