Inregnade

Idag kändes det som att vi var ”inregnade”. Jag har varit lika grå inombords som det varit ute.

Men gjorde en mumsig tacogratäng med lite ”vad som fanns hemma”. Tyvärr var inte Lo jätteförtjust, men jag planerar att göra den fler gånger iaf. Bra mat att slänga ihop en sån här dag och jag fick flera fina matlådor.

Tacogratäng

Du behöver: 1,5 dl polenta, 5 dl vatten, salt, 100 gr torkad sojafärs, 1 tetra stora vita bönor, 1 påse tacokryddsmix, rökarom (Liquid Smoke), 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, olja, 1 tomat, 1 paprika, 1 liten burk majs, ½ ananas, 1 sour supreme, smältbar veggo-ost tex Cheezly Chili & paprika.

Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vattnet. Vispa ner polenta och tillsätt salt. Låt småkoka nån-ett par minuter. Förväll/koka sojafärsen. Hacka lök och fräs tillsammans med sojafärsen, tacokryddmix, pressade vitlöksklyftor, rökarom efter smak. Rör sedan ihop polentan och färsen. Hacka tomat, paprika och ananas. Blanda sedan hälften av majs, tomat, paprika och ananas med sour supreme i en skål. Krydda denna blandning med tacokryddmix eller salt, peppar, spiskummin och cayennepeppar.

Varva sedan färs och grönsaker i en ugnsfast form, toppa med sour supreme/grönsaks-blandningen samt avsluta med riven ost.

In i ugnen tills alltihop fått en fin färg och lagom knaprig yta.

Avnjuts helst med avokado och kanske sallad. Avokadon är viktig, tycker jag!

Vi åt till cole slaw som jag gjorde tidigare idag. Rätt nöjd denna gång med cole slawen! Provat flera olika recept, det är lurigt att få till riktigt bra, tycker jag.

Cole slaw

Detta behövs till en rejäl laddning (minst 4 portioner): 400 gr vitkål, 2 morötter, 4 msk pumpafrön, 1,5 msk veggo-majonnäs (bäst är Coop Extras lättmajonnäs, tips tips!) 1 vitlöksklyfta, 1 msk dijonsenap, citronjuice, 1 paket sour supreme, örtsalt och svartpeppar.

Riv vitkålen, ja antingen hacka upp i lagom bitar med kniv eller använd osthyveln för att riva. Skala och grovriv morötterna. Blanda ihop majonnäs, sour supreme, vitlök, dijonsenap, citronjuice och smaka av med salt och peppar. Blanda sedan ihop vitkål, morötter, pumpafrön och geggan.

Sen har jag målat lite mer, haft en allmänt mysig dag med Lo som varit lite extra gosig idag, men knappt ens träffat mina hästar. På måndag börjar det nya knegarlivet. Jag ser framemot det.
Gonatt!

Men PS. vad fan är grejen med att min svanskota fortfarande är helt paj och ond?

Kommentera

