Livet som morsa

Förmiddagen: En hage måste plockas ner för grannen vill plöja upp åkern. Jag har denna förmiddag på mej. Är ensam med Lo. Tänker förstås att det inte bör vara några som helst problem, hon älskar ju att vara ute.

Men hon börjar skrika i princip på en gång. Lite småhögt gräs = omöjligt att gå i, ju! Jag har inget val, jobbar på med barnskrik bakom mej, som äter in i ryggmärgen som knivar, det susar i huvudet på mej av stress. Med jämna mellanrum går jag och kramar om henne. Håller på att gå sönder inuti, känner mej som den värsta morsan ever som låter min unge stå/sitta mitt på en åker och gråta, när jag jobbar på.

Nå, det tog ju inte så lång tid att plocka ner all tråd och lägga ner all stolp. Sen kunde jag stå stilla och dra in tråden, och det var lugnt för Lo. Till slut hjälpte hon mej att gå tillbaka till gården med grejer som diskborsten och grindhandtag. Hon gillar att hjälpa och blev väldigt glad när jag bad henne bära en av plaststolparna. ”Äja” sa hon flera gånger. Hjälpa? Nå, jag förstår inte så mycket av det hon säger ;-).

Sitter här nu och tar det lugnt, då Lo fikar lite innan sin middagsvila, och reflekterar över bland annat att Lo inatt var väldigt ledsen, så jag behövde ta upp henne till min säng, första gången på länge, men att hon vid frågan ”har du ont?” kunde säga ”mhm” och när jag frågade var hon hade ont så försökte hon visa det, även om jag nog egentligen inte blev så mycket klokare, eftersom hon mest pekade ut från rummet… Nu kan det ju vara en slump, hennes mhm mitt i all gråt, men det känns ändå skönt att hon faktiskt blir äldre och äldre och mer och mer kan uttrycka sej.

Och sedan… Vi fikade varmchoklad när vi kom in efter staketjobbet, så jag misstänkte att hon nog inte var så hungrig nu när det egentligen är dags för lunch, så frågade jag henne ”Är du hungrig?” varpå hon ser fundersam ut och sedan skakar på huvudet.

Nu sitter Lo och diggar till Alanis nya skiva: Alanis Morissette – havoc and bright lights. Gulliga unge!

Kommentera

