En tanke

Jag överhörde ett samtal för några dagar sedan. En mamma som fick ett telefonsamtal från sin 10-åriga dotter, som ville ta med den 6-åriga lillebrorsan hem tillsammans med en 11-årig kompis. Mamman pratade kanske i 5 minuter med sin dotter och hela samtalet var en enda lång förmaning ”Håll ordning på honom i trafiken, lämna honom aldrig ensam, gör si, gör så, är A [11-åriga kompisen] med er hela tiden?” etc. Det fick mej att tänka på nåt jag läst i Ditt kompetenta barn av Jesper Juul, att han menar att sådana kommentarer är mycket egoistiska och även till viss del nedgörande – exemplet han drar i boken är ett där ett barn ropar till sin förälder ”kolla!” när det ska göra nåt kul på en lekplats, och föräldern reagerar med att omedelbart säga ”Var försiktig!”, något som kanske är välment från början men hela kommunikationen blir haltande, för barnet är ju det viktigaste att föräldern ser vad den gör, att bekräfta det är liksom kärnan i kommunikationen egentligen, men istället får barnet veta att den måste vara försiktig och i slutänden kanske även blir övertygad om att den nog kanske inte klarar av det ändå… Jag tänke på detta då jag hörde telefonsamtalet från den uppenbart oroliga och mycket kontrollerande mamman (något hon själv reflekterade över sedan)- varför litar hon inte på kompetensen hos sin dotter, varför måste hon mata på med alla dessa förmaningar?

Det är ju skitlätt att sitta här då min dotter är 1,5, och vara kaxig, jag har ju förstås ingen aning hur jag känner då hon är 6 år eller 10. Dessutom är jag nog inte så peppad på att leva i en sån miljö där skräcken för trafiken tex måste styra…jag hoppas att jag aldrig behöver bo så nära hårt trafikerade vägar.

Här iallafall ett inlägg på temat självständighet och frihet åt barn.

Kommentera

