Modeller

Vet inte riktigt var jag ska skriva om detta, startade en modellhästblogg men eftersom jag skriver så sällan där så känns det liksom…överflödigt. Så, jag skriver väl här! Kanske nån modellhästmänniska förstår sej på att klicka på Modellhäst-kategorin för att slippa alla de andra inläggen, ifall den personen nu vill läsa om mina modellhästförehavanden och inte allt det andra? Nåväl. 🙂

Tog med några modeller ut en dag och fotade. Det är svårt att fota modeller! Det blir en massa blänk, färgen blir platt och tappar lyster och djup, och det är sjukt svårt att få skärpan på rätt ställen. Svårt att få fram färgerna rätt, jag har svårt att bedöma om bilderna verkligen återger färgerna ok eller om de blir för röda/blåa etc, och så omöjligt att fota detaljbilder då min kamera typ inte klarar sånt.

Den minsta modellen, en Micro Mini Stockhorse som jag målade för en herrans massa år sedan och faktiskt avslutade nu i augusti innan Vattenshowen, är ju väldigt pluttig och bilderna blir kassa på den. Den modellen har bla mottling på nos och runt ögonen, en massa fläckar och detaljer, och inget av det syns särskilt väl på bilderna, tycker jag. Nåväl. Den modellen har lite sentimentalt värde för mej, jag gillar verkligen de minsta….

Tr Lonesome Glory ommålad till en apelkastad flaxfux med sabino, också den målad för en herrans massa år sedan och fick se sej avslutad nu i augusti, tyckte jag passade bra i höstskogen. Faktiskt så är ju bilderna tagna i mina hästars vinterhage, den är enorm, så ”tyvärr” syns inga staket – det hade kanske varit snyggt på en bild av en modellhäst, jämfört med bilder på riktiga hästar då jag avskyr staket… Den här modellen är till salu. Det är också SM ASB-modellen i gulbrun sabino, som var väldigt svårfotad. Den är en av få modeller som jag faktiskt avslutade där för ca 10+ år sedan, den är målad kring 2000-2001.

Hucken och Cl Swaps är båda målade för över 10 år sen, och nu känner jag att de är till salu ett tag – mest för att de har ett sentimentalt värde för mej och jag vill gärna att de ska leva kvar även fast jag egentligen inte tycker så värst mycket om dem – Hucken är rätt ”grov” i målningen och har en hel del skrapmärken, och Swaps-modellen är rätt ruffig i sin sabino-teckning. De säljes i befintligt skick om någon känner sej hugad. Men det kliar i fingrarna att strippa dem och sen se om de vill bli något annat, helt enkelt… Tänkte dock att det är värt med ett par bilder på dem innan de får gå till modellhästhimlen i sin nuvarande form…

I övrigt försöker jag just nu göra det sista på flera modeller men jag är såååå långsam, dels har jag inte jättemycket tid att ägna åt modellerna, men dels är jag faktiskt verkligen långsam, målar långsamt, gillar att måla i olja som tar år och dar att torka och spenderar även mycket tid på att tänka på målandet, innan jag kommer till skott, för att få det bra liksom. Och det allra sista på en modell tar skitlång tid! Bara hovarna som målas i flera, flera lager tar flera veckor pga torktid – och de tillhör ju det allra sista som målas. Det är nästan så jag överväger att lära mej måla hovarna med akryl istället, men så avskyr jag också akryl, så jag vet inte…De som är väldigt nära att bli klara är bland annat min älskade pintaloosa-Huck, en Micro Mini Stockhorse som blir en paint, en svart extrem sabino-Ruffian, en Mon Gamin (modellen kallas nog nåt annat oftast?) som sakta men säkert håller på att få sin sista skrud som apelkastad och flugskimlig skimmel. Två andra modeller som har en ganska lång bit kvar till finish är en AA Gypsy Cob som jag började måla för många år sedan, och nu fortsatt med, och som jag redan är helt förälskad i. Han kommer antagligen aldrig kommer få lämna huset. En annan som har en bit kvar innan den är klar är en SM Paso som jag försöker göra en rätt varm rose grey av. Båda de modellerna är i ett roligt stadie av målningen, men jag har nu satt målningsstopp på de två, för att sas få de andra klara, annars är ju de snart i själva avslutningsfasen OCKSÅ och då börjar jag säkert med några nya modeller istället för att verkligen avsluta dem, och högen med ”nästan färdiga” modeller växer….

På bordet finns även mina riktiga leksaker, en PS ISH som ska stå mer square och ”på tygeln”, få flätad man (hum, njae, inte riktigt, men vet inte vad det kallas) och bli ett sto samt målad en dun tovero med lite skojsiga grejer tex Belton spots. Ja det är planen, kanske ändras den på vägen… En annan av leksakerna är en Collecta Frieser som fått längre rygg, lite mindre krokig näsa, lite hingstdelar och andra detaljer som rynkor, den kommer få bli en kallblodstravare, antagligen musblack. Jag älskar de musblacka kallblodstravarna och drömmer om en riktig, men det här får nog bli mitt sätt att få titta på en sån dagligen utan att behöva köpa en riktig ;-). Å så sist men inte minst så finns här en Cl Haflinger, som ska bli ett äldre kallblodstravarsto och som får ny man och därmed även till viss del ny hals, och lite nytt i övrigt, men inga jättestora förändringar…

Jag har en massa modeller i en låda under mitt bord som väntar på att få bli nåt nytt spännande, men de får ligga där tills de jag håller på med är nästan klara, har jag tänkt. Äen en hel hög med SM-föl samt Mini Whinnie-modeller som jag håller på att preppa (även det ett tidsödande projekt! PUH!) som kommer få agera lite övningsobjekt för olika färger…

Nå, nog modellhästsvammel. Här kommer bilderna!

One thought on “Modeller

Kommentera

