Energionsdag

Onsdagen har känts som en lång men välfylld dag, på ett produktivt sätt. Ledig mitt i veckan kan ju inspirera till vad som helst.

Var till Ersboda och badade med Lo och Mattias på förmiddagen. Lo var inledningsvis inte alls peppad på vatten men sen efter att vi hade badat i kanske 1½ h så kunde jag tom duscha henne aldrig så lite under fantastiskt tappert läppdarr. Lite som att mitt försök till resonerande kring varför en måste duscha, och mina försök att få henne att ”sätta ord” på var det kändes ok och inte och litegrann varför (blev hon rädd? kändes det otäckt? gjorde det ont?) faktiskt nådde fram och hon liksom trotsade sin egen rädsla lite. Hon darrade på läppen och ville krama om mej men tyckte att det var ok (på frågan ”är det okej?” fick jag svaret ”mmm” med nick) att det spolade vatten i håret.
Ja, det kändes stort faktiskt med tanke på att alla våra duschförsök sen typ…. april har genomförts under illvrål efter idoga försök att få det att fungera, utan resultat. Hon tycker det är lugnt (ok) att duscha rumpan (det gör hon ofta då hon bajsat) och även till viss del benen, men magen och ovanför är otäckt!

Sen var vi på Jula och köpte in bra grejer inför vintern. Massa meter klädlinor som ska hängas upp i hagen för att hönäten ska hängas i dem. Ett problem vi hade förra vintern var att det var svårt (omöjligt) att hitta igen hönäten när en inte själv hade hängt ut dem. Jag vill gärna att hönäten flyttas runt rätt mycket då hagen är stor men inte utnyttjas särskilt mycket vintertid ifall en inte TVINGAR hästarna att göra stigar överallt. Då hängde vi dem runt träd. En annan nackdel med att hänga runt träd är att hästarna kan dra emot nåt stadigt och alltså lättare få ut hö ur näten. Ifall jag hänger upp klädlinor på kanske 5-6 olika ställen i hagen så tänker jag att det dels är lättare att se näten, spec i mörkret då en oftast letar dem just när det är mörkt (de hänger i luften jämfört med ligger nere vid marken vid en trädrot…) och dels så blir det svårare för hästarna att dra ut hö eftersom alltihop rör på sej. Möjligtvis blir det katastrof för Trollfuxa som redan förra året verkade förlora peppen på hö när det var för svårt att få ut hö ur näten, men jag tänker prova iaf. Även karbinhakar till näten har inhandlats, och så två gårdsarmaturer, glödlampor och säkringar då Snäll-Elin ska komma hit imorrn och förutom hänga med Lo även hjälpa mej få upp ett par gårdslampor. Så sjukt snällt!
Sen åkte vi hem, käkade lunch, Lo fick sova och jag målade lite, och sen åkte vi till veterinären för en tandkoll på Texas. Beröm för att ha kommit i god tid (alltså vad gäller tandstenen – de var nog vana att se långt värre), allt tack till Stina för det (!!!), och för att han ser väldigt fräsch och fin ut. Såklart. fint å höra av proffs dock…viktig detalj när en besöker veterinären! (att få höra att en har en snygg och välmående hund, alltså) Lo var med till veterinären och jag tyckte det var fint på nåt vis, hon trivdes super i den miljön.

Sen åkte jag hem, men jag var utelåst, hehehe, hade inte med mej min nyckel – som vanligt… Men mina kommande kombosar hade varit å lämnat grejer osv så de hade förstås låst när de åkt. Puh! Tur nog har vi ju ett andra hem hos Mattias så åkte dit å fixade käk, slängde i oss det innan vi åkte vidare till hundträning med hundgruppen. Jag har som vanligt ingen riktning i hundträningen, men fick tips om handtarget (kul att prova men seriöst tror jag att nån har lärt Texas att INTE röra händer för han var extremt trög och såg verkligen ut att vara lärd att liksom ignorera och absolut INTE röra händerna – svårt då en har en rätt vältränad hund som hunnit med 8 års liv innan han kom till mej) och även på att klicka att gå in i en bur som M & W hade med.
Lo var duktig, men blev trött i slutet och ville spännas fast i vagnen + ha napp + köras =  hon ville SOVA.

Å nu är vi hemma. Det var väldigt härligt att träna med Texas litegrann, kände mej grymt mycket nöjdare efteråt än innan (då jag bara  kände för att ge upp om alltihop eftersom det blev så stressigt och mycket jobb hit å dit)
Har bara nattfodrat Hjärtat och hälsat på de andra. Har envisats med att umgås mer med Funny senaste veckan, har ju så himla dåligt med ork och tid att verkligen jobba med henne men umgänge i hagen är ju så sjukt värt också, och jag har fått kapitulera lite och acceptera att det kanske är vad som orkas med vissa dagar/vissa perioder. PLus att sånt som tex massage, och en del grejer som hanteringsträning av ben och lyft av svans och sånt göres bäst i hagen, där hon är liksom bekvämast med livet. Nåväl, detta envisa umgänge har gjort att jag tycker mer och mer om henne. Hon är väldigt mycket bebis ännu men även väldigt trygg, social och mycket mottaglig för det jag gör – men med en fördröjning som jag tycker märks enbart hos fuxiga ston, alltså att det kan kännas väldigt off ena dagen, likadant nästa och sen tredje dagen så har hon helt plötsligt helt ändrat inställning – så upplever jag det med massagen iaf. Mycket positivt nu är att hon VILL ha massage på halsen/i nacken – där jag upplevt att hon verkligen behöver det, men bara för ett par dagar sedan var det väldigt provocerande ifall jag knådade hennes muskler i halsen (unghingst-provocerande, ungefär på samma sätt som hon blir provocerad av att jag rör hennes framben).

Nu är jag TRÖTT och tror att jag äntligen kommer i säng i vettig tid, ikväll….

Min mobil är för övrigt på vift, om nån nu försökt nå mej där.

Kommentera

