Perfekta substitutet

När livet inte riktigt bjuder till utan jag måste ta hand om liten sjukling som är ynklig och ovillig att sova, och jag egentligen skulle ha velat ridit och jobbat med stora fyrbenta djur eller åtminstone gjort nåt måste (typ spånat upp ligghallar), så har jag uppfunnit värsta perfekta substitutet – då kan jag sätta mej å måla på ett par modeller och fortfarande hästnörda loss. Ikväll har jag roat mej med en commission, som kommer bli riktigt skoj att måla men nu bara fått sitt allra första grundlager färg, och så har jag lekt loss med en pluttig liten fölmodell som jag under tidens gång blev lite lost i och även kär i, tänk att det kan vara så SKOJ att måla! Lo hängde med huvudet över bordskanten och petade på färgtuber och kollade in andra projekt jag har på G – en bra kompromiss tyckte jag då hon blev förbannad om jag frågade om hon skulle gå isäng men jag inte hade lust att bara vänta ut henne för att sen kunna göra nåt kul…

NU är jag dock DÖDSTRÖTT. Hoppas att alla i huset får en bra natt och lite sovmorgon skulle inte sitta fel! Hör att mitt kombobarn är vaken också, hon har nog blivit smittad av Los förkylning å är ledsen och hostig.

 

Ps. Förskolan har ett Barbapappa-tema. Lo har velat att vi ska läsa i vår  enda Barbapappa-bok (om musik) ikväll, massor av gånger, och hon säger Pappa! ungefär triljoner gånger genom hela boken. Tanken kommer förstås, speciellt på en sån här dag (fars dag alltså), på hur hon uppfattar sin familj och om hon märker att den är annorlunda – nu kallar hon Olle pappa ibland men det är ju för att Astrid säger så åt honom, det är svårt att veta när och om jag borde försöka prata mer med henne om varför hon har en mamma men ingen naturlig pappa…

Nå, Mattias är ju som en medförälder ändå, något som klart och tydligt vuxit fram senaste veckorna. Förälder är ett sånt bra ord, borde användas oftare! Men Barbaförälder låter så tokigt. Tsss.

Kommentera

