MAMMIG!

Alltså, skitlänge sedan jag känt känslan ”NEJ, låt mej vara!” med världens gulligaste unge, men idag har jag känt så. Hon har varit riktigt mammig och klängig. I vanliga fall skulle jag tänka att klängighet beror på ett behov av närhet och kanske ofta att behovet är extra triggat pga att vi varit ifrån varandra, men nu har jag ju varit hemma med henne hur länge som helst, och jag tror att hon helt enkelt är uttråkad.

För övrigt är det så märkligt med utvecklingen – bland annat har hon senaste veckorna (veckan?) gått från att ha x antal regelrätta skrikutbrott per dag till att mer ”sätta sej på tvären” och ”sura” (se grymt förorättad/sur/arg/grinig ut) och säga ”Eäh-Eäh” (= Näää) vid de tillfällen då hon skulle ha fått ett rejält utbrott. Och jo, så slåss hon även. Dock väldigt prövande, hon lyfter sin lilla högerarm, stirrar utan att blinka på mej och släpper sedan ner handen mer eller mindre försiktigt mot mej (hon tar aldrig i) – eller okej, idag har hon inte gjort så en enda gång eftersom jag insåg att det blev värre då jag blev fysisk tillbaka (dvs tog tag i armen)  och verkar bli bättre ifall jag helt enkelt bara ”låter” henne slå mej och samtidigt frågar varför och försöker lotsa henne genom den där jobbiga grejen genom resonemang istället typ ”Är du arg?” ”känns det verkligen bättre om du slår på mej?” osv. Visst, hon kör fortfarande sina dramatiska slängningar på golvet nån gång varannan dag eller så, men betydligt mer sällan. Jag gillar när kommunikationen nyanseras, så detta är välkommet. Skrikutbrotten har inte mycket charm alls faktiskt i jämförelse med putmun och arg blick under lång lugg….

I förmiddags fick jag både rida Trollis å sen var vi allihop (Jag, Mattias, Lo, Texas, Minna) på promenix med Funny och jag tömkörde henne för första gången ever. Det gick förstås prima och jag blir så glad över fina, fina ungponnyn.

 

PS. Lo kissade på pottan igår och både kissade och bajsade på pottan ikväll. Skönt, hoppas det fortsätter gå raka vägen mot mål (= blöjfrihet!).

Kommentera

