Svårt!

Filmade lite då jag jobbade med Funny idag. Oj vad mycket det handlar om inlärning FÖR MEJ. Jag gör verkligen mycket småfel! Nu tänkte jag sätta en signal på backandet, men jag klumpade ihop mitt målbeteende för mycket – då vill jag att hon ska backa undan och ”stanna undan”, och klickade både för att backa och för att stanna undan, vilket verkar ha gett effekten att hon typ lärt sej att ordet ”Backa” betyder ”stå stilla med drömsk blick”, eller ja, egentligen är hon nog mest förvirrad och jag känner mej som en dålig tränare/lärare. Hum. Nå, jag är nog nöjd med dagens två pass iaf. Hon erbjuder många artiga beteenden och idag har jag känt mej säker kring henne i övrigt, ute i hagen och så. Dessutom stod hon faktiskt ensam i ligghallen aslänge då jag red ut med Trollfuxa och Lejonhjärta, och hon verkar ha ätit utan bekymmer då. Wiiie! Och visst syns det också vad jag gillar så mycket med henne? Hon är så kvick, i tanke och kropp. Tänker bl a på hur kvickt hon ordnar med hovarna då hon backar, går fram, gör ditt och datt.

Hjärtat fick följa med som handhäst då jag red Trollfuxa. Mattias sa att det såg mysigt ut då vi skrittade iväg, det såg nog mysigare ut än det var… Trollfuxa och Hjärtat är så olika – alltså dels är han ju 119 cm hög och hon typ 145 (dock känns hon i kroppen mer som en 150-häst), dels har Trollfuxa en väldigt snabb skritt och Hjärtat har världens långsammaste skritt, och dels är de väldigt olika till psyket – Trollfuxa är hetsig och vill fram-fram-fram och Hjärtat är som tjuren ferdinand i russ-kropp. Jag hade redan innan kommit fram till att det nog inte skulle funka att skritta, vilket var helt sant. I traven gick det nog ok, men Hjärtat hade väldigt dåligt med ork i snön och ville bryta av ett par gånger och då behövde vi ju skritta. När jag måste hålla igen Trollfuxa blir hon bara hetsigare och hetsigare så ett tag där så for hennes bakdel än hit och än dit och så var vi på väg ner i diket, innan Hjärtat hade bestämt sej för att han kunde trava igen.

Jag hoppas det kan gå bättre en annan gång för det vore TOPPEN om Hjärtat kunde få lite konditionsträning på det viset nu då han inte körs. Konditionsträning är bra grejer för EMS-pållarna.

I övrigt har jag slöat massor idag och kvällen fortsätter i samma tema. Lo fick vara hemma från förskolan, hon har också varit trött och slö. Jag har försökt att titta på engelskspråkiga The lion king med henne men det funkar inte – hon tappar intresset och/eller vill byta till nåt annat, vilket jag tycker är märkligt då hon ju tex älskar Pingu och där pratar de minsann inte svenska heller.

Nu ska jag kolla på Funny-filmen igen. Det kliar i hästtränartarmen, jag vill gå ut igen för ett kort litet pass, men det börjar krypa under -20 ute och jag har gosat ner mej i soffan så skönt redan, så jag tänker njuta av att jag har varken eldning eller hästfodring eller nåt annat att tänka på ikväll och inte gå utanför dörren nåt mer.

Kommentera

