Klickerupdate

Förlåt, mycket klicker i huvudet. Trängs lite med målningsmani i huvet, men sen finns det inte utrymme för mycket mer ;-).

Men har försökt senaste dagarna med den här rear end awareness-grejen som Kikopup har uppe video på, med Texas. Det går verkligen ”sådär”. Han är tränad för mycket på annat sätt och vill inte göra grejer av rädsla att få banningar, tror jag. Eller så upplever jag det nästan som om han tappar tråden i hjärnan, helt plötsligt avbryter han bara för att gå och söka godis på golvet, som att han helt glömmer av att vi håller på att träna (???) eller så står han med en konstig stirrig blick och verkar halvt borta, begynnande demens eller WHAT?!

Provade lite med Minna idag med och det var roligare, hon listade efter mycket om och men ut att jag ville att hon skulle ställa sej på kudden vi övat med (kudden är som en piedestal) och hon är verkligen operant på vägen på ett roligt sätt, hon har sina tre favvobeteenden som hon återkommer till hela tiden (sitt, ligg och vift med tassen) men blir inte stressig eller så. Rolig hund!

Ikväll skulle jag prova target med Funny men som uppladdning för att få in tajming med alla pryttlar och så, så tränade jag med Texas härinne först. Det går så trögt! Så knäppt, tycker jag. Men han satte nosen mot leksaksspaden jag gjorde med, kanske 3 gånger, fick klick – godis men sen så stod han  bara å stirrade på mej. Så knasigt. Inte fattade jag vad som blev fel heller. Nåväl. Vi HAR ju övat bisarrt mycket på ögonkontakt/kontakt och det är kanske hans default behavior precis som Minna sitter/ligger/viftar med tassen….

Gick iaf ut, placerade Funny i slussen, tog upp leksaksspaden som jag tänkte använda till henne – hon stoppade näsan mot själva spaden verkligen OMEDELBART – fick klick och godis och sen satt det – till och med då jag flyttade spaden hit och dit runt henne, placerade den lågt och lite högre osv. Enda som jag märker med henne är att jag inte kan placera den mitt framför henne innan hon förstått vad det handlar om (märkt samma då jag kastat mat på marken åt henne) för då SER hon den ju inte, men det funkade det med efter några gånger med spaden på sidorna.

Kände mej helt upprymd, så sjukt stor skillnad på de två. Hon är så kvick! Tror även att hon faktiskt börjar vara riktigt ”operant” vilket känns kul. Men svårt och känns som värsta ansvaret, att inte förstöra hennes tilltro till sej själv och hennes frihet att erbjuda beteenden och prova sej fram. Puh!

Kommentera

