Julledighet

Nu är jag julledig. Tyvärr har inte jobbet jag sökte hört av sej idag så jag meddelade mitt nuvarande jobb att jag kan fortsätta. Det känns dåligt men jag tror inte att de anställt någon annan sjukgymnast heller så jag tror ju tjänsten blir min i slutändan ändå, faktiskt… Och kursen får jag söka då andra urvalet har varit, den 2:a januari, och eftersom det är rätt få deltagare tror jag nog det går vägen med den.

Klickerträningsfronten: Funny OCH jag gillar verkligen target. Wow. Varför tog jag inte alla klickersidor på allvar och började med det? Så lätt, tydligt och lätt att lyckas med. Jag känner mej bra ;-). Funny gillar det, hävdade ikväll att vi skulle fortsätta, gick in i slussen och stod och väntade på att jag skulle komma med leksaksspaden och eftersom det inte hände nåt kul där så tog hon en grimma som hängde på en stolpe och slängde den en bit, testade lite liksom. Hihi, detta är verkligen en lurig bit med klickerträningen – att de blir så himla träningssugna! Jättekul visst men också lite svårt då jag vill att de ska ha rika liv i sina hagar….

Dessutom har Trollfuxa, som trånat över staketet då jag klickertränat de andra, fått introduceras till target också vilket var väldigt rörande för mej. Hon är en sån fantastisk gammal häst, tar uppgifter på största allvar, och är så vänligt inställd, och så klok, så det går inte att undgå att bara vilja kasta sej om halsen på henne och proclaima att hon är världens bästa häst. Det är så speciellt att hon känns så allvarlig då hon tar sej an uppgiften, men att det hela bygger på att hon får en massa götta för att hon erbjuder nåt rätt enkelt – som att hon kändes väldigt stolt men över nåt som hon kanske inte är supervan att känna sej stolt över. Väldigt fint.

Hon gör nån gullig inåtnickning med näsan och huvudet mellan klicket och belöningen, när jag ser det nu så förstår jag ju att jag sett det massor av gånger förut, det är som en sorts ”tigg”-rörelse hon gör, men så himla vänlig och fin och gullig bara. Samma rörelse gör hon som ett sorts ”yes answer” då hon tuggat klart och vill ha uppgiften igen (dvs säger ”Jag är redo igen!” typ). Hon förstod även mycket snabbt grejen med target och nu undrar jag bara vad mer skoj vi kan hitta på? Jag påbörjade faktiskt även nån sorts klickerträning av täckespåklädning och sadelpåläggning – för att lära henne nåt annat än flygande bakben och munnar, liksom? Nå vi får se, där är det ju svårare att veta om hon verkligen förstår kriterierna (som mest handlar om att jag vill att hon ska kunna stå stilla och tycka det är ok typ).

Har även målat lite modeller och TROR att jag faktiskt börjar vara helt klar med några evighetsprojekt. Det innebär att jag kan gå lös på några av de modeller som står på hyllan och väntar på att fortsättas med… WIEHO! Måste bli bättre på att AVSLUTA modeller inom rimlig tid…. Jag har målat på de här i över ett års tid…

Mattias har fyllt år så jag var dit ikväll och firade honom och hängde med Lo och Mattias familj, men efter att Lo var lagd åkte jag hemåt hit igen och är nu ensam hemma i huset IGEN. Wow. Lyx.

Har kollat på Tack för musiken med Anna Ternheim och blivit lite förälskad igen. Väldigt fint.

Nu ska jag sätta mej med modellerna en liten stund igen….

Ps. Mattias har en ödla som är typ det roligaste och gulligaste jag sett i vattenlevande djur-väg.

Kommentera

