Hjärteponny och Hjärtebarn

Åh, det är fint med lediga dagar då jag kan packa in Lo i alla sina kläder och ha med henne ut till stallet. Packade hönät och tog sedan ut Hjärtat. Lo borstar honom också, med en pytteliten rotborste som jag inte tror är en hästborste ursprungligen men som passar i hennes lilla handskbeklädda hand. Han är toksnäll och det känns så fint, men förra gången vi umgicks alla tre så puttade han omkull henne med nosen så nu tyckte hon inte att han fick nosa på henne. Han ÄR ju väldigt puttig med nya människor men verkar nöjd nu med att ha kollat hennes motståndskraft förra gången, för nu var han ointresserad av att putta på henne…

Jobbade med honom på långa tyglar en stund och är så himla glad över klickertränandet som känns väldigt VÄRT nu! Jobbar med tre olika ljud nu – sss, vanlig smackning samt en tredje smackning som ger ett ljusare ljud, och med gensvaret på dem. Sss som är trav känns bra nu – vi jobbar vidare med att han ska kunna gå på trots styrning/förhållningar och även så räknar vi antal varv. Ca 1,5 varv har funkat bra, men nu måste jag höja kriterierna för han verkade tro att det är ungefär 1,5 varv som gäller = jag blev noggrannare med att variera antal steg och även plats på volten som jag klickade för att på sikt kunna få många varv (oändligt antal faktiskt!).

Han klarade bla väldigt tvär styrning då Lo knallade rätt in i vår volt, utan att bryta av, det var fint å bra.

En rolig bieffekt är att jag på köpet fått en låg framåtsökande form – både i skritten vid vanlig smackning (då jag vill att han ska skritta på med gott driv – det är iaf slutmålet) och i traven. Kanske är det inte en slump – kanske är det så att framåtbjudningen faktiskt hänger ihop med en form där överlinjen sträcks ut och näsan kommer fram. Det låter ju som en självklarhet – det finns inte en enda ridlära i världen som inte säger detta – MEN det är roligt att se att det hänger ihop så tydligt då jag faktiskt bara fokuserat på EN detalj. Ytterligare en bieffekt har även följt med, han balanserar sej mycket bättre över yttersidan på volten och när jag ”provocerar” genom att vilja be om mer ställning i nacken så blir han inte rubbad i balansen på samma sätt. Det är coolt och roligt!

Dessutom lyckades jag denna gång hantera pelletsen rätt bra, han får lucernpellets men jag vill ge en och en – vilket är lurigt då det är -15 och jag har mina tjocka handskar på mej, men idag lyckades jag = min pelletshanterarteknik blir bättre å bättre!

Nå, när jag jobbat med honom så fick Lo sitta upp. Hon har fått en ridhjälm i julklapp och var väldigt peppad att få rida. Och som hon red! 🙂 Jag hade satt på honom en enkel tömkörningsgjord så hon kunde hålla i sej i två ringar, och efter några varv i skritt, några vändningar, halter så tyckte hon minsann att jag inte skulle hålla i henne. Och det gick ju bra! Jag passade på att klicka Lejonhjärta då hon en gång halkade lite på sniskan och han stannade upp. Min tanke är att försöka lära honom att ”fånga upp” ryttare, det är ju ingen lätt uppgift vare sej för honom eller för mej 😉 – men jag tror absolut att han har anlagen för det redan som det är.

Roligt var dock att Mattias kollade ut och sen hade Lo väldigt svårt att fokusera sej på att sitta rätt upp och ner – då ville hon vrida sej om och släppa ena handen för att kolla mot dörren och se om Mattias kollade fortfarande, hehehe. Problemet är inte balansen utan den kognitiva förmågan sas…. Koncentrationen har sina gränser! 🙂

 

Nå, det var en hjärtestund för mej med min hjärteponny och mitt hjärtebarn!
Hon tycker iaf att det är KUL och ville INTE sitta av. Och så tyckte hon det var konstigt att jag tyckte att hon skulle tacka Lejonhjärta – men det ska ju böjas i tid, djur är inte här för vårt höga nöjes skull, PUNKT. En får visa tacksamhet för att en får sitta på en hästs rygg, helt enkelt!

Kommentera

