Spjälsängstiden över?

Lo blev 2 år och sakta under ett par veckor försvann mitt barn som talar om när det är dags att sova och bara är att lägga ner i sin säng och säga godnatt till. Läggningsproblemen har eskalerat och de tre senaste dagarna har jag försökt hålla vid Jesper Juul & Lars Gustafsson & co utvecklingspsykologers rekommendationer vilket varit en pina men iaf en etiskt försvarbar pina -typ. Och ikväll, efter att ha försökt resonera och prata och påtala att HON är den som känner om och när hon är trött och det är DÅ hon ska sova – och även att jag helt enkelt inte vet vad jag ska göra och gärna vill veta vad hon tycker, så ville hon sova i sin vanliga säng istället för spjälsängen – hennes förslag, och hon VILLE iaf sova (senaste dagarna har hon inte velat sova övht…). Vi skruvade bort benen på den då jag är rädd att hon ska ramla ner och slå sej, jag la mej bredvid henne och läste en saga, nynnade lite för henne och gick ut efter 15 min. Det känns spännande och lite otäckt att hon sover i den stora sängen, men jag har känt på mej ett längre tag att det snart blir sängbyte – kanske framförallt för att Astrid sover i sin egna säng och Lo noterat det?

Hon är extremt grinig mot Mattias vilket känns supersvårt – han får i princip inte göra nånting, varken byta blöjor, trösta, lägga eller nåt annat, om jag finns i närheten. Det är betungande för oss båda! Men om jag inte finns i närheten går det utmärkt. Fram till ungefär en månad sedan har hon inkluderat honom mer och mer, så det är en markant förändring. Mycket på G i lilla 2-årshjärnan, tror jag. Hoppas vi klarar närmsta året bra! De värsta utbrotten som hon hade mycket ofta för bara några månader sedan är helt borta, men nu är det nya bekymmer minsann.

PS. Jag körde fast med traktorn tidigare idag och efter att ha kämpat in den i verkstaden igen, plus allt annat merjobb som blir av lite blötare snö (i mängder) känner jag mej less, less, less på snön.

PS2. Jag har haft en innedag efter att ha staplat ved imorse. Målat modeller. Nöjd med var de är på väg!

Kommentera

