Modellhästar i mängder

Fotade igenom alla eventuella projekt som befinner sej i närheten av arbetsbordet, häromdagen. Trodde att jag hade en fiffig inställning på kameran men det visade sej att bilderna känns ”off” på nåt vis, antagligen pga svag och dålig belysning, så färgerna återges knasigt och det även ser ”grynigt” ut (?).

Här är några jag målar på nu: en SM TWH som är en commission och blir en skimmel-pintaloosa, ett SM-föl som målas en mörkbrun blanket appy, SM Paso som är en lite ”guldig” (palomino i grundfärg) dappled rose grey, två Micro Mini-föl som båda målas olika versioner av ”baby-svart”…och en micro mini stockhorse målad till en red dun tovero. Med på bild är också min smygfavvo, en CollectA Frieser som har fått längre rygg, lite ändrad noslinje och nu målas till en musblack kallblodstravare. Min drömhäst, IRL, vill jag tillägga. Gillar grundmodellen väldigt, väldigt mycket! Och musblack är och förblir min favvofärg på modeller och riktiga…detta är dock den första jag målar. Spännande. Han har bara fått ett grundlager färg och jag har gett mej själv förbud att fortsätta med honom förrän jag har gjort klart de andra som är så nära att bli färdiga….hehehe.

Nästa gäng på bild är några framtida projekt, mer eller mindre tidskrävande ;). Ville få dem på bild för att kunna sätta ord på idéerna! Det saknas även ett gäng med olika SM´s – bla en Andalusier, en Paso G2, en av de nyare stående varmbloden, som ska bli omgjorda till kallblodstravare, hela högen, mer eller mindre drastiska. Pason ska stegra, det stående varmblodet ska bli en högdräktig gammal märr, och så vidare…
I övrigt finns här på bild en classic Haflinger som jag påbörjat lite omskulptering. Har tagit bort manen och försökt återskapa halsen på den sidan, men hon kommer bli en väldigt hårfager liten kallblodstravare så det har mest varit för att träna på att göra halsar. Jag är inte nöjd med hur ögat ser ut på den sidan där det finns ett öga, så det kommer nog bli nerslipat och ombyggt. Har försökt mej på lite ludd i örat, men även det kommer arbetas om då jag inser att det är ”fel” (håret verkar i regel vara riktat inåt öronen, på mina pållar och andra likvärdigt håriga…). Har även påbörjat lite benbehårig som synes på bilderna och jobbat lite med svansen. Jag tänker mej att den här modellen ska vara en kallblodstravarmärr med ett vänt och fint uttryck, och min gamla Trollfuxa får stå som en förlaga till viss del. Ett gäng färdigprimade micro minisar, ett Shire/Clydesdaleföl som ska få bli nån sorts brun sabino, en stegrande som ska få bli en roan och så det stående varmblodet som jag inte vet än – dessa får jag inte heller börja med förrän jag avslutat några… 😉 Ett helt gäng med SM-föl och Micro Minisar som jag har preppat lite men som ligger i nån sorts prepping-hög. Det är VÄLDIGT tidsödande och svårt att preppa så små modeller!

Den gamla Hallan målade jag för väldigt länge sedan, kanske 1999 eller så, men hon har väntat på hår sedan dess och nu när jag började håra henne insåg jag att jag inte alls tycker om modellen eller målningen. Hon får agera grundmodell för ett roligt projekt jag har i huvudet; en GNU. Jag älskar gnuer och vill ha en alldeles egen – i modellform då. Ett framtidsprojekt…

Med på en ynka huvudbild är också min PS ISH som ska bli ett STO (var iaf ursprungsplanen) som står ”på tygeln” och square, en dun tovero är tanken. Flätad man och eventuellt flätad svans är planen och än så länge är benen inte flyttade, men förväntar mej att det kommer behövas mycket fixande för att få det att bli snyggt. Plus att hon i dagsläget har hingstnacke – den måste förändras om hon ska fortsätta vara ett sto…

Sen några som ligger i ”body-lådan”; en Clydesdale Mare som jag köpte i ett body-paket från Mariah Hjerppe för väldigt länge sedan, jag har inte gjort nånting alls på modellen men tänker mej att den kommer bli superkul att fixa till en framåtgripande stor galopp. Kanske en clydesdale, shire eller nån annan sorts långbent draft? En galopperande Andalusier som ska bli en stegrande kallblodstravare. En Huck som ska bli en Welsh cob-hingst. Också ytterligare två modelerl från den där boxen från Mariah Hjerppe, den ena vet jag faktiskt inte vad grundmodellen är, min plan för den är att det ska bli en iberisk-typad häst. Och det andra är en PAM som MH hade fixat med och som jag målade för många år sedan, till en skimmel som är riktigt fin, men sen dess har den ramlat många gånger och fått kortare och kortare framben och aldrig blivit klar, och grundjobbet på prepping och sånt lämnar mycket att önska, så den ska få ett riktigt lyft.

Här finns också den stegrande modellen som är en Kaiser-kopia. Jag började måla den för nåt år sedan men är inte alls nöjd med hur det blev, så den ska strippas och få lite smådetalj-fix och målas…vad den ska målas och bli vet jag inte riktigt, men det är en ruggigt fin grundmodell tycker jag så jag ser framemot att få den klar!

Med på bild är även en AA Mini Striking Out Arabian som  förlorat ett ben, som ej går att hitta igen. Den ska få ett nytt ben, är min lite halvt skräckslagna plan. Vi får se hur bra det blir. Jag målade den för många år sedan, kanske 2001, och gillar verkligen det jag gjort – mitt mål är att kunna bevara färgen till viss del iaf. Han ska få bli pappa till min Huck-pintaloosa – en araloosa med en liten blanket.

Ja, det var väl alla. Varsågod och ta en kik!

 

Kommentera

