varvräkning & egenträning

Igårkväll var jag alldeles för less och trött för att orka jobba med Hjärtat men ikväll fick jag komma tidigare från jobbet och hade energi och pepp att jobba lite med honom. Det var -25 men jag tänkte att kylan bara skulle vara bra – då kanske han skulle vara lite mer framåt så vi fick många bra klicktillfällen.

Jag såg precis innan en video från en tränare i sydsverige som jobbar med ”skolhalten”, nån ny populär grej som Bent verkar lära ut. Det roliga är att jag för några månader sedan träffade på några klickerträningsvideor där de jobbade med nåt som Alexandra Kurland kallade för…kanske horse pilates? Inte säker, men nåt dylikt. Precis samma grej som skolhalten iaf, men frishejpad och inlärd via positiv förstärkning förstås.

Så jag å Hjärtat jobbade lite med framåtrörelsen och han jobbade på väldigt bra! Jag räknar varv och tänker mej att nuvarande kriterie ska vara att han ska kunna knalla runt iaf 1,5 varv i trav – men det blir lite si och så med det. Jobbar även med gensvaret på samlings-smackning och på ”skritt”-smackning.
Det blir en salig blandning av negativ förstärkning (tryck-eftergift) och positiv förstärkning och det blir inte så ”operant” som jag skulle vilja, men vi lär oss!

Sen provade jag lite skolhalt, dock nu mha en liten förhållning i tygeln. Vore mycket mycket coolare att frishejpa men jag vet inte hur. Förhållningen i tygeln hjälpte iaf honom att väga bak över bakbenen och så fick han klick. Insåg dock att vi nog måste använda nån annan signal så han inte blir totalt förvirrad över förhållningar. Eller…? Nå, får fundera på det. Men det funkade iaf helt ok, det är klart att det inte blir någon direkt vinkling av bakbenen men det var iaf en liten början, att han vägde över bakåt övht.

Hittade en video på Equine Pilates med klickerträning, där en får se ett kul å fint sätt att jobba med skolhalten, och även att det ju i förlängningen kan leda till levaden:

………………..

Idag har jag simmat flitigt då jobbet var på badet. Försökte ta ut mej ordentligt. Tycker det är svårt då jag simmar, får inte till tekniken för att det ska kännas som nån vettig träning, men varierade mellan att bara använda benen och bara använda armarna och då är det lättare att få upp intensiteten. Blev träningspepp, mycket härlig känsla i kroppen efteråt ju.

 

————-

å PS. Jag finns på Instagram nu, heter evisrowan där och ni förstår kanske att jag är hyfsat flitig ;). Passar mej väldigt fint!

Kommentera

