Plus-sidor med soffliggande

Duschade nyss å märkte en positiv effekt av att ha varit mer eller mindre soffliggandes senaste dagarna – valkarna och förhårdningarna på mina fossingar har typ pyst sin väg! Positiv grej med att inte kunna stå på fötterna så mycket och jag kanske mest har legat och gnuggat dem mot varann i soffan eller nåt?

Igår insåg jag att det nog är nån sorts lektin-matförgiftning jag fått, av kikärtor som jag kokat för kort tid. Sen åt jag ju den där nedrans hummusen flera gånger under illamående-dagen/dagarna så jag fortsatte liksom mata tarmen med jobbiga proteiner. Haft en tuff natt inatt med 5-6 toabesök och knappt nån sömn MEN idag känner jag mej piggare. Inte piggelin men magen varken bullrar eller ömmar eller är tokuppsvälld och jag har inte haft nån ”vattenfalls”-bajsning på flera timmar.

Har ätit lite ris (blä!), har galet sug efter chips å dipp men ska inte göra om gårddagens stora misstag att käka sånt när magen är kaputt, hehe. Är allmänt skraj för att käka eller dricka nåt övht faktiskt…. Huvva för mer magont!

Lo den lilla solstrålen har mått bra sen jag slutade försöka få i henne hummus ;). Hon är på väldigt bra humör nu, kanske för att vi varit hemma tillsammans så mycket på slutet, men idag och igår har jag märkt en viss anspänning inför resan. Liiite svårare med läggningarna och så är hon väldigt inne på väskan, att fixa med grejerna som vi lagt iordning för att packas ner och verkar ”låtsas” åka lite nu och då (tar på sej kläder, vinkar och säger ”hejdå”). Det är grymt spännande, jag tror hon kommer få det riktigt toppenfint faktiskt!

Förresten, det där med låtsas, har märkt senaste veckorna att hon låtsas. Hon låtsas att hon sover, på morgnarna då jag ligger i sängen och hon vill ligga bredvid mej, så blundar hon och kisar och skrattar lite åt sitt eget påhitt. Hon låtsas även vara hund lite nu och då. Det är häftigt, jag tänker att det är en del i ”empati”-utvecklingen att låtsas vara andra, och lekarna kan ju bli så mycket mer varierade å roliga – för en som vuxen iaf.

Lo har inte pratat så mycket och jag tycker väl att hon fortfarande inte pratar så jättemycket (eller jo, hon låter mycket men säger inget 😉 ) men det är ändå som att en liiiten propp släppt senaste tiden, ett tag sa hon Pippi och Mamma åt ALLT men nu har hon nya favvosar; anka, kaka, igen, nananan (med en kosntig tungrörelse – betyder banan), ack (tack) och så gör hon en hel del djurljud på sitt eget sätt. Ja å just det, så ”sss”-ar hon åt flera olika grejer, typ kiss, allt drickbart, sylt. Å kicki är ketchup.

Nu ser jag faktiskt framemot min Luleå-resa även om jag bävar för matbiten, eftersom jag varit sjuk har jag inte fixat några bra ”ha med mej-bort”-matlådor och det är lite surt att snabbköpa käk på bortplan, men jag har ju några Blå Band-påsar med veggofärs som får åka med i väskan, så klarar jag mej.

Dessutom säger bäst-Elin att hon visst kan kolla till mina pållisar, vilket var en stor lättnad. Du är verkligen så jävla bra!

Å så PS. Nu är ett par av mina modeller färdiga för lack. Snart har jag inte en enda modell att måla vilket innebär att bordet förvandlas från målarstudio till skulpteringsstudio. Läskigt men sjukt kul också, det är väldigt nytt för mej men jag har massa roliga idéer ju. Har verkligen tokmycket modeller som funnits i min ägo i över 10 år, och det är härligt att jag haft ett sånt flow nu rätt länge och ”betat av” (gjort klart) modell efter modell. Det är lite trögt att avsluta idéer en haft i över 10 år, faktiskt. Roligare nu då jag faktiskt kan börja göra lite mer NYTT!

Kommentera

