LÄNGT!

Försöker dämpa en dov längt-gråt som vill ut (Lo ligger i sin egen säng hemma i Fällis och sover, och jag är ett par mil bort på mitt jobb) med att planera, fixa och trixa. Har undersökt det här med transportör för lilla Funny, men det skulle gå på drygt 7000 vilket ju blir löjligt – alltså får det bli en roadtrip för oss ner till Rättvik. Låna/hyra transport. Det känns ganska kul, roadtrips kan ju vara lattjo happenings, åtminstone om vädret är med en.

Igår red jag Lejonhjärta.
Han mådde inte bra av att ha fri tillgång då jag var i Luleå, nu är han ”varm” i fettet överst i halsöverlinjen, har kliat sej pyttelite nere vid manken (för mycket insulin!!!) och känns liksom lite blobbig/tjock. BLÄ! Ingen fång nu förstås, rör sej bra och verkar piggelin, men UPPENBART har han fått ”för mycket götta”. Så svårt då de har så otroligt olika behov, pållarna, men jag inbillar mej att det kommer bli något lättare då jag bara har Hjärtat och Trollfuxa – även om de också är väldigt olika i sitt näringsbehov.

Nå, jag red honom igår och även om jag SKÄMS för hur enorm jag är på honom så känns det inte galet. Skulle nog kunna rida honom mer än bara 1 gång varannan månad som det varit nu. Kanske inte 2-3 gånger i veckan men nån gång varannan vecka iaf. Han känns FIN! Lite märkligt också med hans blandade utbildningsnivå, igår provade jag be om lite samling i skritt och trav och det är mysko att sitta på en häst som styrningen är lite si och så på men som lätt kan samla och öka, samla och öka. Han verkade också få nån liten ”aha” då jag bad om samling i skritten och sedan en övergång till trav, han ändrade sin rygglinje (känns MYCKET tydligt då en sitter på 119 cm ponny med plutt-rygg – vad som händer i den) och det blev mycket, mycket jobbigt. Lite för jobbigt – men ändå som att han hittade ett bättre driv och påskjut sedan, i en större ram i traven.

Satt av sista biten och joggade med honom en bit och blev glad för han såg verkligt FIN ut i traven. Kuddar under hovarna och tog för sej genom hela bakdelen och fram genom kroppen, i fin balans, i en ”närapå utställningstrav”. Åh, jag tror den lille ponnyn skulle må gott av lite mer ridträning!

Ps. Jag skulle också må gott av lite mer ridträning.

Har planerat käk för närmsta tiden – rolig peppgrej för mej att pyssla med sånt, leta inspiration och försöka trixa. Tänk att så små grejer kan kännas peppiga. Nu är det roligare att handla också eftersom frysen är proppad med bröd, DET behöver jag iaf inte köpa ;-). Har även planerat lite roliga barnaktiviteter och så har jag i min överdrivna pepp här även planerat att gå på en två timmars-meditation på morgonen på fredag…vi får la se om jag tar mej upp i tid…

Nu ska jag fördriva tid (ja, så är det) med modellhästsidor. Har lekt lite med epoxyleran på ett par modeller och det ger verkligen mersmak. Så himla KUL!

Kommentera

