Nöjer mej

Min plupp på mellanslagstangenten har gått hädan. Det innebär att det är ett helvete att skriva. Det i kombo med att laddningen fungerar sämre och sämre gör att min dator har sett mer användarvänliga dagar…

Ledig fredag, kunde åka på bebiscafé! När en vistas i såna miljöer märks det så tydligt att Lo är så annorlunda än typ alla andra ungarna, hon stannar upp, iakttar, slänger iväg leenden åt olika håll (tar mest kontakt med andra vuxna), kan åka rutchkanan nån gång, leker lite i ”köket”, men överlägset mest tid går åt till att gå runt försynt och iaktta vad som sker. Inte för att hon verkar rädd eller otrygg eller så, eller för att hon inte gillar det, tvärtom – hon vill inte gå därifrån (och får då världens utbrott…) och verkar verkligen uppskatta det, men det är väl sån hon är. Jag blir fascinerad över hur galna de andra barnen är, de kastar sej nerför rutschkanan och springer runt utan hejd, helt vilt! Hehehe.

Sen har jag mest tagit hand om barn, haft det fint med henne å försökt ta det rätt lugnt, nöja mej med vad jag faktiskt ORKAR och hinner: hade velat jobba med nån häst, både igår å idag, men försöker känna att jag är snäll mot mej själv nu och gör det som måste göras och det som är enkelt att göra utöver det. Nöjer mej… Bland annat matlagning å modellhästfix. Igår fick iaf vovven rejäl aktivering på promenix, så han har varit hyfsat nöjd idag med.

Gjorde go fattig-fredagsmiddag, på tips från Vegetarisk veckomatsedel: kikärts & spenatsoppa och veganska fattiga riddare på en del av vårt dumpstrade bröd. Har nog aldrig ens ätit fattiga riddare förut men helt klart en ny favvogrej! Nu när vi har så mycket bröd så känns det också helt ok att slösa på med bröd till var och varannan måltid, hehe. 🙂 Soppan var också goooo, blev rätt stark och det passar ju en fredag.

Jag å Lo har kollat på Ponyo ihop några kvällar nu, bästa tipset från min Japan-älskande sambo, det är en barnfilm från Japan som är väldigt fin och passar oss perfekt. Jag älskar tecknarstilen och miljöerna och berättelsen har verkligen många plus. Men det här med språket är kanske ett minus, Lo pratar ju väldigt lite för sin ålder och jag tänker att hon kanske skulle behöva se mer barnprogram – som att jag upplever att många barn lär sej mycket rent språkligt av barnprogram (???), men får väl tänka att hennes liv blir rikt på andra sätt och hon lär ju lära sej prata nån gång…jag upplever ju inte att hon är obegåvad eller dum liksom, men det har inte alls släppt med pratandet. (Mattias påpekade idag att hon nästan bara säger ord som är likadana i första å andra stavelsen: mamma, pappa, pippi, kicki, kaka, tjitji, shosho)

Jag passade på att fixa hästarna medan Lo fortfarande var vaken vilket ger mej ”längre kväll” (än då jag har hästarna att fixa efter hon somnat: som situationen varit då jag haft ensamt ansvar om Lo). Spånade upp ligghallen och stängde in Funny å Trollfuxa i ligghallen vilket jag gör nuförtiden på nätterna, fodrar dem kraftfoder samt fri tillgång på höet och ger Hjärtat ett par kilon i flera hönät (stackarn får kämpa för sin föda…) ute i hagen. På det viset går det faktiskt svälta ponnyn lite och samtidigt fodra upp de andra två… Nå Funny är rätt knubbig nu men jag  tänker att det är ok om hon har ”att ta av” inför en långresa, liksom.

Nu ska vi se Farmen å sen hoppas jag på tidig sömn för mej. Långdagar på jobbet i helgen plus att jag vill på Take Queer å dansa imorrn-natt.

Ps.Mjölksyra i scapula-muskulaturen av att trycka hårt på obefintlig mellanslagstangent…

Kommentera

