matpeppen

hushållet har fortfarande värsta fina matpeppen och flowet. Det gillas! Mattias bjöd på en fantastisk lunch igår, med ”Mattias masala” (han höftar ihop gryta med indisk kryddning ;)) å fattiga riddare med kanel å chiafrön i smeten. Verkligen magiskt smarrigt. Å idag gjorde vi fuskpinnar med mos å remouladsås å ärter. Lo hjälper till med allt som tillagas och känns himla skicklig med vissa grejer, jag är impad (panerade typ lika många tofustänger som jag, idag, tex), om hon fortsätter på detta viset kommer hon kunna laga mat åt oss då hon är 5, brukar jag skämta om (men innerst inne smygönskar jag att det blir så, hehehe…).

Hon har varit på förskolan igår och idag, efter ett uppehåll på 4 veckor (och innan dess hade hon nog bara varit där några gånger efter sitt 2-3 v långa jullov), hon är lite ringrostig och verkar vara lite avvaktande med att delta i aktiviteterna. Igår på badet var hon också lite skraj och ville inte prova på nåt som instruktören försökte med -hon tycker tex rutschkanorna är otäcka och vill inte åka, bara kasta vatten i dom. Men i övrigt är hon ett levande lyckopiller just nu, så himla glad, busig, sprallig och närhetssökande. Men läggningarna är en skrikig historia…

Idag har vi haft finbesök av en väns hund. Hundvakt deluxe med massagebehandling på köpet. OMG vad jag älskar att omge mej av fyrbentingar. När de inte bråkar eller försöker äta upp varann så känns det bara så fantastiskt att få dela livet med små lurvisar. Skulle lätt gärna haft ca 4 hundar själv om jag trott att jag skulle ha tid och ork med det. När Lo kom hem från förskolan så gick vi på en promenad längs skoterspåren upp i skogen, magiska snövärld. Känns som om en är i en kokong av SNÖ, alla träd är helt nertyngda av snö och i tallskogen ser det nästan ut som dimma eftersom alla stammar är vita av snö. Hundarna rusade o busade massor och Lo var i himmelriket, hon verkar uppskatta fyrbeningarnas sällskap ungefär lika mycket som jag.

Vännens hund fick massage, här i MIN säng i mitt hem, då Lo somnat ikväll. Det blir en annan grej, väldigt VÄLDIGT intensivt meditativt att massera i en så hemtam miljö. För ja, det är meditativt att massera, en intensivt avslappnande känsla av närvaro och samvaro.
Annars brukar jag ju vara hemma hos folk, men känner mer å mer att träningshundarna hädanefter gärna får komma hit istället…

Muttrar över ponnyn, som trots att han på slutet bara fått 3 kg på natten plus det han får i sej på dan (4?) känns lite varm i mankammen och har kliat manen längs ner mot manken. Jag känner revbenen på honom men han ÄR lite depåfet ändå. SJUKT irriterande! Så nu måste jag försöka ge honom ändå mindre på natten, dock så har jag försökt med tre nät (småmaskiga, 3 cm-maskor) och då struntar han helt i att äta, med 2 nät håller han ju på i ett par timmar med 3 kg men om jag ger ändå mindre… ja, hopplösa ponny.

Imorrn hoppas jag ha energi för att mickla lite med hans vagn å sele, samt så SKA jag rida. Kanske båda två? Ja!

Godnatt!

Kommentera

