Ej att förglömma!

Gjorde ju seitankorv igår, måste skriva ner receptet här så det går att hittas igen! En vän som arbetat fram det.

Torra ingredienser:

3 dl glutenmjöl
0.5 dl bjäst
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
1 krm bakpulver
1 msk potatismjöl
(2 tsk fänkålsfrön
2 tsk senapsfrön
1 tsk chilipulver)

Blöta ingredienser:

3 msk kokosfett
1,5 dl vatten
4 msk ketchup
1 tsk liquid smoke
2 msk sojafärs
1 msk grönsaksfond

 

Jag la till ett par msk kokt ris, bytte fänkålsfrön och chilipulver till cayennepeppar, paprika (kryddan) och vitlök. Ja, också använde jag majsstärkelse eftersom jag saknade potatismjöl.

Rullade i svartpeppar innan in i ugn. 160 grader – först 45 min, sedan vände jag korven och körde 45 min till. Rullade en enda ca 15 cm lång korv.

Bra smak, bra konsistens! Jag vill gärna ha den lite mindre seg även fast denna var mindre seg än den förra jag gjorde (och Mattias tycker den är perfekt, så smaken är ju som baken), får se hur jag skulle kunna göra annorlunda för att få till det.

Nu börjar mitt glutenmjöl ta slut, men sist köpte jag i bageriet på ICA Maxi, har för  mej att jag betalade 50 kr/kg. Rätt ok med tanke på vad seitanprodukterna kostar. Och det är ju snuskigt snabbt och enkelt bakat/tillagat.

Kommentera

