Finaste barnet!

Liten Lo-uppdatering:

Det ”pratas” mer och mer. Nu verkar hon våga prova säga ord på ett annat sätt. Himla kul! Bland annat säger hon ”ko” (ko-ko) om korv, pu (pupu) om puss, puh (mer som ett ljud) om prutt, pasch (lite som ”bajs”) om pasta, acka (lite som hennes ord för anka) om jacka, mi-mi om min/kan själv. Sylt och apelsin och kiss och läsk och fisk säger hon ”ssch” om. Häst och katt och hund gör hon fortfarande bara ljudimitationer av, men Mattias hävdar att hon säger äsch om häst. Katt är ”ma” och hund är ”off”. Skära/kniv gör hon också en ljudeffekt till, typ som ”sssscchhh”.

Hon har kommit in i värsta ”kan själv”-perioden och det är så kul när vissa grejer funkar från en dag till nästa. Nu tar hon tex på sej sockarna själv. De hamnar dock ofta med hälen upp. Samma grej som att byxorna i princip alltid hamnar bak och fram (fast det har faktiskt blivit mycket bättre bara senaste dagarna). Morgonbestyren tar dock mycket, mycket längre tid då hon ska klä på sej ALLT själv men jag tänker att jag får ”igen” det då hon blir mer skillad – hon måste ju träna för att bli snabb och få till det rätt!

Men det jag egentligen ville skriva om är att hon börjat med en sån gullig grej. Då jag blir upprörd, arg, ledsen eller uttrycker nån sån känsla med ord, så vill hon stryka mej på kinden. Hon ser gravallvarlig ut och drar ner mej mot sej och stryker sedan allvarligt på min kind. Så otroligt gulligt. Jag tänker att jag ofta stryker henne på kinden då jag tröstar henne och hon är väldigt härmig just nu.

En reaktion på ”Finaste barnet!

  1. Siggan har också en rejäl kansjälv-period nu.. Lite tidsödande och besvärligt då man är van att bara dra på henne kläder på en sekund.. Men gulligt då hon håller på och byter kläder titt som tätt.. Hon kommer ofta med mina eller storasyrrans sockar på sig och är skitnöjd! 😀 Men som sagt, det går fortare att hjälpa och jag får gå och göra nått annat för att inte bli stressad tills hon är klar.. 🙂

Kommentera

