viktförskjutningar

Det är ju isigt ute. Svårt göra nåt med hästarna. Men vissa grejer gör vi ju utan att röra på oss så mycket!

Jobbade lite med Hjärtat idag med bugning och med ”skolhalten”. Jag hjälper till mycket, dvs det är inte alls free-shaping. Bugningen går sådär. Vi har övat lite förut men nu försöker jag få bort lockningen lite smått och idag fick jag även jobba lite med hur han tar godisen, vilket gjorde att det blev lite viktigare än själva bugningen ett tag.

Skolhalten, eller viktförskjutningen bakåt, gick RIKTIGT bra idag! Hade grimman på honom och kunde då lägga ett lätt tryck på båda sidor av huvudet vilket förstås var en stor hjälp för att få en bra övervägning bakåt. Han är så himla, himla lätt för tryck och har tidigare då vi övat gärna backat (det räcker att jag tar pytte i grimman å samtidigt har fokus mot bakdelen – för att se vad som händer där, så backar han), och jag har haft rätt låga kriterier och inte ”hunnit” klicka för den lilla viktförskjutningen innan han faktiskt lyfter bakbenet. Men idag hann jag nog med det några gånger eller så har det hänt nåt sen förra gången, för helt plötsligt släppte det och han började väga över riktigt bra.

Viktförskjutning är dock tricky business, för står jag på vänster sida framme vid huvudet, för att se vad som händer, så även om jag lägger ett mycket jämnt tryck på båda sidor av huvudet, i grimman, så väger han över liiite mer mot högersidan också. Dvs varje gång så lyfte han ”innersidans” (den mot mej) framben.
Jag har läst att det är nån sorts mål hos Bentianerna 😉  – att innersidans ben lyfts, så jag tänkte att det var intressant att se och tyckte även att det var ett rätt tydligt tecken på att han blev ”lättare fram” och ”tyngre bak”.

Men bästa vore ju om jag kan få bort trycket i grimman som signal (/Hjälp i dagsläget) och istället hitta en signal som möjliggör att jag inte står bredvid honom eller så nära honom att han känner att han måsta ”mjukna i sidan” mot mej, sas.

Himla skojsigt arbete vill jag påstå! Det är så små saker det handlar om, vaddå väga över vikt på bakbenen i stående – vad ska det tjäna till? Men så kraftfullt med sådan kroppsmedvetenhet hos hästen! Och det är ju som lite styrketräning också, iaf i förlängningen då jag tänker att jag kommer jobba med kvaliteten på viktförskjutningen och sas kunna få mer samling och även bättre vinkling av lederna. Ännu lite längre bort så skulle ju detta arbete leda till levad. Så nog tusan finns det nytta med det!

 

Trollfuxa var JÄTTEARG på mej idag. Grannflickorna skulle komma över och pyssla lite med hästarna tillsammans med mej. Jag tog ut Trollfuxa och tänkte pyssla lite med henne först men hon var otroligt argsint på mej. Så gav skrapan till E då hon kom, och då stod fuxmärren som ett ljus och njöt. Alltså, vad har jag nu gjort för fel?

Kommentera

