Självförtroendeträning för hunden

Kolla in denna sida med fina tips på självförtroendeträning för hunden. Å så läste jag om dog parkour och önskar lite tyst inombords att vovven inte var 11 år. Men han behöver absolut massa balansträning. Längtar till skogen tinar fram och vi kan balansera lite mer på nedfallna träd och sånt! Planen är även att börja med lite dog pilates, men jag har inte kommit så långt att jag inhandlat en balansboll. Den förra bet ju Texas sönder i vild och galen lek…. 😉

Igår gjorde jag en soppa som var så enkel så enkel i sitt utförande men blev verkligen tokigt god. Som Mattias sa ”Godaste soppan jag ätit på säkert 2 år”. Jag hade: ca 15 cm ingefära, 4-5 små torkade chilifrukter, 4 vitlöksklyftor, gurkmeja, kanel. Skalade och finhackade ingefäran, mortlade chilifrukterna, pressade vitlöken och fräste på allt det i ca 2 msk kokosfett i en järngryta tillsammans med kanel och gurkmeja. Sedan i med 2 små gula lökar som var skalade och hackade, samt 1 röd lök, skalad och hackad, 2,5 dl röda linser. Lät allt fräsa ihop i kokosfettet. Hällde sedan på 2 förpackningar tomatkross, ½ förpackning kokosmjölk (extra krämig variant), 2 buljongtärningar, samt saften ur ½ citron. Vatten på, svårt med mängden, det blir ju rejält mycket tjockare då linserna kokar ihop sej, så behövs ganska mycket vatten. Saltade och pepprade. Lät allt koka ihop på låg värme i 20 min, mixade till lagom konsistens och lät koka 10 minuter till. Medan det puttrade bakade vi scones med fänkål och kummin i degen, så de var helt färska ur ugnen då soppan var klar. SUPERMUMSIGT! Dock ganska starkt, Lo ville späda sin soppa med mjölk. Mycket mjölk. 😉

Nu har vi gjort chokladbollar med hirsflingor istället för havregryn och så en massa nyponskalsmjöl. Tanken är att det blir ett nyttigare lördagsgodis. Mycket järn och C-vitamin.

Jag är rätt trött men glad över HELG. Alltså en riktig helg då jag slutat tidigt på fredagen och är ledig både lördag och söndag. Lyxelilyx.

Har tränat lite med vovvarna. Gött med inspirationssidor på internet! Så himla glad över fina vänner som tipsar om bra såna, och att sidorna känns lagom så jag inte blir helt nedslagen över hur fantastiskt duktiga alla andra är, utan att de flesta faktiskt grejar på med liknande grejer somvi. Har fortsatt med musmattetarget med Minna och så tog jag fram den med Texas också. Vi har ju gjort samma grej men med en liten kudde förut, så det var inte helt nytt för honom – men hade lika gärna kunnat vara det eftersom hans hjärna är som teflon 😉 (nä, inte alls, men det är SVÅRT med honom!). Skulle ha filmat så skulle ni få se hur OTROOOOLIGT olika de är.
Minna  letar flitigt beteende, erbjuder beteende efter beteende då jag tänker att jag som tex idag inte vill ha grävandet utan faktiskt vill att hon STÅR – och då hon erbjuder i en sån hiskelig fart är det väldigt lätt att få hög förstärkningsfrekvens och så vips fattar hon vilket som är rätt, eftersom jag faktiskt lyckats klicka för just STÅENDE på mattan säkert 5-6 gånger på kort tid. Nu kan jag stå en bra bit ifrån och hon verkar veta precis vad som efterfrågas, även om det inte finns nån direkt duration på ståendet. OM det dröjer så börjar hon med fler grejer som att lägga sej på mattan (ÅH så fint hon kan ligga! /jämför allt med Texas och han kan ju varken sitta eller ligga ordentligt, med vinthundskroppen), gräva på den och putta den med nosen, men vi har heller inte jobbat med duration så mycket.

Texas vet jag inte hur jag ska göra med. Verkligen TÅLAMOD som krävs. Han ÄR ju ruggigt peppad så jag tänker att det mest handlar om att vi övat så förbannat mycket på just ”stå stilla” och även kontakt. Förbannat svårt då han stirrar mej i ögonen vad jag än gör och tar klicken som en förstärkning av det beteendet, trots att mattan är där och han faktiskt kliver på den/står på den. Jag måste ändå ge mej själv cred som lyckats så himla väl i förstärkandet av DET beteendet – han kan stå i flera minuter ifall jag väntar ut honom och tänker att jag väntar tills han erbjuder nåt annat… Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra med honom, det handlar mest om att verkligen ha tålamod.. Idag då jag verkligen väntade ut honom (det är lätt att få för sej att ”hjälpa” honom men det straffar sej bara i längden, för då blir han bara ännu mer kontaktsugen) så blev han discouraged och gick istället på en ”bordletar-runda”. Haha alltså. Jävla gamhund. De två grejer som sitter som berget -ögonkontakt och snatteri. 😉

När barnet vaknar tänkte jag att barnet och jag skulle gå ut och rida Lejonhjärta/jobba med honom. Och så blir det förhoppningsvis en chill kväll. Kanske film? Köket är in action idag, Mattias har bakat limpa och ska laga kalops sen. Det blir rå jordgubbsglasstårta som kvällsfika ikväll, jag gjorde den igår. Och så tänkte jag göra nå typ råa bollar senare ikväll, tillsammans med Lo.

Imorrn har Lo dans på morgonen och sen planerar jag att åka och bada med henne samt åka på Folkkök. Också ska jag faktiskt få healing av L. Det känns som en fin, lagom helg. Önskar mej också en god natts sömn inatt, ok? 🙂

Kommentera

