Slöheten personifierad

Idag har jag varit ledig. Planen var att gå långpromenad med vovvarna men skippade det då vädret inte var särskilt Texas-vänligt. MEN, ikväll har jag näthandlat ett bävernylontäcke åt honom och då ska han nog palla med vilket väder som helst framöver!

Men jag har varit slö och det var välförtjänt. Vi storhandlade och så har jag varit på samtal på eftermiddagen, men annars har jag inte gjort särskilt mycket. Eller ja, städat lite och lagat mat, men ja…

Massa köksskoj senaste dagarna. Planen var att vi skulle göra dumplings ikväll men i sista stund insåg Mattias å hans kompis, som skulle äta med oss, att de lovat bort sej på rollspel. Men jag och Lo käkade götta istället -kvällens happening var helt enkelt att jag kokade hirs istället för ris, och det var värsta hiten! Riktigt, riktigt gott ju. Testade även vegopuckarna från Anammas, som är veganska, och de var ju helt ok. Gött med färdigmat sådär, ibland, ju. Åt till brunsås och lingonsylt. Och broccoli. Lo ÄLSKAR fryst broccoli. Väldigt, väldigt praktiskt då hon är lite akuthungrig innan maten, att hon får gnaga på lite frysta broccolibuketter.

Igår gjorde jag black bean brownies, smarrigt värre! Ska lägga in recept sen nån gång. Gjorde för ett par kvällar sen också en rå jordgubbsglasstårta som smakar himmelskt. Också har jag gjort lite bollar; chokladbollar med hirsflingor och nyponskalsmjöl, smakar rätt annorlunda men är goda och fulla i göttiga C-vitaminer och järn. Även gjort råa bollar – en laddning med pepparkakskryddor och en med lakrits. Mycket smarr, nu finns det lite gofika i frysen helt enkelt.

Öppet arkiv på svt play är min nya förälskelse, finns en del gamla serier där som jag tänker se -också Ika i rutan, som Lo såklart ska få se!

Lo har för övrigt inte sovit nåt på förskolan tre dagar i rad. Det handlar nog mest om att hon inte är så trött redan kl 12. Här hemma brukar hon sova först vid 14-tiden då hon är ledig. Det är ett litet bekymmer, eftersom hon kommer hem dödstrött vid 15-tiden istället, från föris och oftast sover lite då. Vi har ett långt tag åkt lite tidigare till förskolan, för ATT hon ska bli trött, och därmed oftast väckt henne på morgonen, men imorse provade jag ett nytt grepp -låta henne sova ut istället och tänka att hon slipper bli dödstrött då, när hon inte sover på förskolan. Bra grej, för ikväll var hon på gott humör och ville inte sova förrän vid strax före 7.
Vi kanske måste ändra rutinerna igen? Ja, vi får se.

Det är inte så att hon verkar palla med å skippa dagsvilan helt från och med nu, verkligen inte, hon är ju fortfarande värsta tröttbarnet och lediga dagar sover hon oftast minst 3 h vid sin dagsvila (förutom sina 12 h på natten), men sovandet på förskolan har ju aldrig varit på samma sätt som här hemma.

Hon har en väldigt aktiv period nu och leker massor för sej själv. Mycket laga mat, bädda ner saker och resa bort- flytta saker mellan väskor och köra runt dem. Märker också att fantasin löper amok. Nu kan hon komma med en jordbit från en kruka och mena att det är ett flygplan, flyga runt med det i luften. Gulligt. Ikväll ville hon att vi skulle gå ut och rida då jag visade en bild på Lejonhjärta på datorn -lovande va?! 😉 Tyvärr var det lite sent och jag var lite slö, så det blev ingen ridning. Men nästa gång så måste jag nog orka ta ut henne oavsett hur slö och trött jag känner mej? 😀

Nu ska jag ut å fodra hästarna och sen blir det lite jordgubbsglasstårta framför nån serie i Öppet arkiv!

Kommentera

