Hästeriet gör mej till mänska

Jobbat Hjärtat ikväll. Och känslan efteråt är svår att beskriva. Men jag känner mej mer som en mänska. Ja. Som en mänska. På ett positivt sätt alltså!

Älskar dom där djuren, vill få MYCKET mer tid och ork för dem!

Jobbade honom på långa tyglar längs byavägen. Han sprudlar av energi och bjöd framåt mycket trevligt från start. Lyckades även klicka till mej SKRITT på hemvägen.

Han taktar nästan alltid på vägen hem när han ”bara” jobbats på låna tyglar och alltså fortfarande är rätt piggelin och sprallig då vi vänder (han är MYCKET uthållig, på sitt russvis). Jag har försökt jobba med det där taktandet hur mycket som helst hela hans liv, men med blandade resultat.

Nu har jag några gånger försökt lite halvhjärtat med klickern. Men så insåg jag mitt i alltihop att Lejonhjärta förstår ju inte alls vad jag menar. Upplever att det blir så emellanåt då jag klicker när jag jobbar hästarna, att klickerprinciper ramlar bort och det blir mer ett sorts spontanklickande för bra grejer. Kan förstås vara bra men mest blir det nog som att han blir lite förvånad och tänker ”Oj, godis igen!”.

Det var en liten aha för mej att inse att: Nej men han FÖRSTÅR ju inte. Och varför gör han inte det?

Så jag la energi och fokus en stund på att få upp frekvensen och VAD GLAD JAG BLIR! Han verkade förstå och skrittade längre och längre bit utan tendens till taktning. På köpet verkade han också bli mer avslappnad i sin rörelse och kropp. Mycket kul!

I övrigt jobbar vi med ”register” överhuvudtaget i traven och han är verkligt duktig. Inte så mycket ”mot tramp” idag utan mer jobb med skolor i traven och ökningar och ”flyt”.

Det var väldigt krävande för min koncentrationsförmåga, med ett sådant pass -klicker kräver så mycket fokus, så nu är jag trött både i kropp och knopp. Fantastiskt härligt!!!

Kommentera

