Finmorgon med barnet

Förra veckan tog Mattias Lo till förskolan hela veckan. Så blir det då jag jobbar långpass och vi bara har en bilstol, typ. Orättvist alltså ;).

Nå, idag åkte jag med gullisen till förskolan. Det var verkligen en fin morgon. Jag tog med mej Vinna som varit här på hundvaktsbesök ut då jag morgonfodrade hästarna. Trollfuxa såg så fin ut då hon kom farande i trav genom snön.

Sen gick jag in, borstade tänder i lugn och ro och bytte om, och väckte Lo. Då jag kom in i rummet och hon så smått kisade mot mej och såg att jag var där, med 3 glada följeslagare (vovvarna alltså) så sprack hon upp i världens mysleende. Det var fantastiskt! Hon har ett sånt härligt humör då en väcker henne på morgnarna, oftast. Blir alltid förvånad, vilket gull!

Sen flöt allting på så himla smidigt, utan gnäll och skrik och jag insåg hur skönt det kan kännas då jag faktiskt får hjälpa henne med påklädningen och den inte blir snurrig av att hon även vill göra en massa annat medans; utan vi tog helt enkelt av blöja och pyjamasbralla utan krångel, med gemensamma krafter, och sedan på byxa 1, sockor och byxa 2 (hon har extrabyxor under galonisar eftersom overallen är för varm och jag inte köpt några vårkläder 😉 ). Tröja & munkjacka hade hon redan fixat själv eftersom jag hade lagt fram dem i hallen. Bästa grejen alltså, att lägga fram grejerna innan så det blir lätt för henne att fixa själv…

Morgnarna är verkligen periodvis dryga och periodvis mycket smidiga. Lo har överlag haft en ganska jobbig period på slutet då hon pendlat mellan att vilja göra allt själv, frustrationsutbrott pga svårigheter med det, att hon skjuter oss ifrån sej och samtidigt verkar behöva mycket närhet och bekräftelse typ. Men som att jag upplevt att senaste dagarna har varit annorlunda.

Igår hade hon dansuppvisning och tyvärr missade jag den eftersom en vovve var på vift (jag försökte ”fånga henne” i ett par timmar)…. Men hon hade ju Mattias och hans familj med sej. Har sett på filmen att hon inte verkar så blyg inför all publik men det är definitivt svårt att göra rörelserna 😉 -mycket att titta på runtomkring! 😀 Hihi. Kul att de får göra sånt också. Jag tänker att dansen varit toppen för Lo, så hon får nog börja nåt liknande till hösten också. Även minisimmet var verkligen värt sina pengar, tycker jag. Hur pedagogisk jag än tycker mej vara så blir det en annan grej med uppstyrd dans och sim – också blir det lättare att vara kreativ själv också, faktiskt!

I övrigt har jag vart på Mian Lodalen-föredrag på bibblan i helgen och det var väldigt kul och även lite inspirerande. Nu är jag verkligen läs-sugen…

Lejonhjärta fick röra sej lite på ridbanan igår, den är ”framme” men har rätt dåligt underlag. Linade honom litegrann och busade sedan lös lite. Han gjorde en sån skojsig ”pareringslek” med mej. 🙂 Han är en riktig skruttibangbang-ponny just nu och SÅ FÖRBANNAT LÄCKER!!! Alltså det är som att han ÄNTLIGEN rör sej som han gjorde våren/sommaren som 3-åring. Innan första fånganfallet. Det låter ju så knäppt, men jag tror inte han varit helt frisk sedan dess, alltså han har ju inte varit SJUK utöver de uppenbara fånganfallen, men han har nog varit lite ”på och av” i kroppen och inte mått prima, förrän nu kanske senaste halvåret ffa. Hemligheten är helt enkelt att hålla honom ”mager”!!!
Travar väldigt undersatt och fluffigt och gjorde även några fina balanserade galoppsprång, bortsett från de skruttibangiga sprången då.

Det är så KUL! Han känns lite övertänd rent allmänt men hans ”tråkrute”-liv har ju börjat. Bör vara över om cirka 1 månad.

Vi var också barnlediga fredag till lördag och var på festelifest med en hel del av Mattias vänner. MYCKET roligt, tyckte jag! Somnade dock inte förrän vid 5. Puh. Skönt med barnledighet och Lo hade det förstås superfint hos sin Elin & Conny. Tacksam för att ni finns!

Nu jobb!

Kommentera

