Första maj

Åh, peppdagen!

Började konstigt. Drömde en väldigt avancerad dröm där jag var en SS-soldat och sedan koncentrationsläger-fånge litegrann på samma gång.

Men fin sen!

Promenixade ca 2,5 h eller så med en vän och hennes hund. Minna och Texas var med förstås. Solen sken, det blåste runt öronen och det var kul att umgås på tu man hand med min vän. Lärde mej mycket om personen, och jag uppskattar verkligen sånt.

Sen åkte jag ner på stan och mötte upp Mattias och Lo. Och typ massa mer människor! Alliansen kan slänga sej i väggen, första maj-tåget i Ume blir bara mäktigare och mäktigare för varje år.

Hundarna var dessutom GULD. Minna imponerar på mej mer och mer för varje dag, som att hon mognat massor och blivit riktigt modig och trygg i sej själv. Hon är verkligen en annan hund idag än den jag lärde känna för dryga året sedan, då var hon ju rädd både för folk och hundar. Nu går hon med i första maj-tåget och ser ut att ha helt rätt sinnesstämning. ❤

Lo var också GULD. Alltså, hon har ju vart med på demonstrationer förut, rätt många (???), men idag är första gången som jag upplevt att hon faktiskt blivit berörd av grejen -hon var impad av folksamlingen, impad av själva tåget, och nynnade med i ramsorna. Blicken tindrade hela tiden och det gjorde helt klart intryck på henne.

Alltså då jag såg henne idag blev jag påmind om vitsen med demonstrationer litegrann. Också var det verkligen kul att få dela det med henne mer som två medvetna personer liksom. Ja, GULLEBARN.

Sen åt vi en rullpizza i solen på torget och Lo sprang efter kråkor och lekte med en pinne i vattenpölarna och hon ägde världen på ett helt avundsvärt sätt och det är en ynnest att få bli påmind om hur ett barn kan se på saker, att få lära mej lite av henne, om världen.

Sen åkte Mattias vidare till rollspelskväll och jag och Lo har varit ensamma ikväll. Hon kunde inte sova då vi kom hem, vilket kändes jättemärkligt – men kanske börjar hon helt enkelt vara så stor att hon KAN hoppa över sin dagsvila??? Men jag kunde faktiskt säga att jag var supertrött och inte orkade leka med henne/rita/läsa bok, och hon tog det utan att det blev konflikt (och dåligt samvete hos mej) och gick iväg och lekte aslänge för sej själv i mitt & Mattias rum. Och sen har hon badat, duschat sej själv (WOW alltså, ungen duschade sej till och med mellan tårna själv. Vad hände egentligen, från en dag till nästa blev hon så himla stor?! Helt plötsligt gör hon helt egna grejer på eget bevåg typ, så knäppt!!!) plus att jag fick göra finliret med hårduschen utan minsta gråt.

Det är så fantastiskt då en får ”skörda” fördelarna med de här jobbiga perioderna, alltså som ikväll då hon duschade sej själv. Det är så mycket konflikter hela tiden nu som beror på att hon vill göra saker själv men sedan inte får till det riktigt, eller att jag försöker göra nåt åt henne som hon hade tänkt göra, och då är det skönt att få tillfällen som är helt konfliktfria och där det märks hur bra det kommer bli då hon faktiskt KAN göra allt själv, som hon VILL.

Och sen har vi ritat lite tillsammans. Hon ville att jag skulle rita henne (hennes namn) och ”stje, stje, stje” (1,2,3). Nu känner hon igen sitt namn, innebär det att hon börjat lära sej läsa? 😉 Samtidigt kan hon omöjligt SÄGA sitt namn….

Sen pratade vi lite om varför det är så svårt med sovandet ibland och vips så skulle hon gå och lägga sej själv, utan min hjälp. Dags att byta säng? Jag vet inte, tror att hon är trygg i sin spjälsäng men hon växer snart ur den. Hon är så STOR! Har funderat på att kanske ta bort ena sidan bara, eller försöka se om det går att sänka ner den så att hon kan klättra i sängen själv.

Nu bränner det lite i mitt ansikte och jag längtar lite efter ett par bitar av min morotskaka. Men först borde jag knalla ut och nattfodra hästarna så jag inte behöver gå ut senare och göra det, då jag är ändå tröttare än nu. Mina ben är TRÖTTA och sinnet ändå tröttare, men ojoj vilken skön trötthet.

Ps. Men blåsten gjorde inte den förkylningen som varit på G ett tag, bättre. Nu är det tjockt uppe i näsan. Men Pippi gör det hon kan för å heala mej. Finkatt.

Kommentera

