Utvecklingsinsikter

Hihi, de små grejerna: Kollade på bilder från i mars som jag lagt upp på Facebook, en morgon då Lo klädde på sej allt själv. Och inser att det som tog grym tid då, går betydligt fortare nu. Nu känns det inte riktigt längre som en achievement när hon fått på sej byxor, sockar och tröja själv, utan mer som en självklarhet. Bra att påminna sej om att hon faktiskt inte kunnat det där så himla länge!
Och så den roligaste detaljen: nu kan hon få på sej ”den andra ärmen” på munkjackor och jackor. Jag känner mej lite nostalgisk varje gång jag ser henne kämpa, för jag kommer IHÅG hur besvärligt det kunde vara med den där ”andra ärmen” som hängde bakom ryggen. Så coolt då barnet blir äldre och äldre :O.

Hennes favvo nu är att lägga ett Bamse-pussel hon fick i födelsedagspresent. Då var det alldeles för avancerat men för kanske 1 månad sedan så satte jag mej ner med henne och pusslet och hjälpte henne lite, visade att hon kunde titta på själva kanten på pusslet för att få ledtrådar till vilken bit som skulle vars. Och sen dess har hon ägnat timtals (ja försvinner lätt 1 h åt gången!) åt det där pusslet.  Hon lägger det om och om och om igen. Alltså barn och deras repetitioner av grejer :-O. Jag och Mattias har fascinerat diskuterat hur tusan hon håller uppe peppen, blir hon inte uttråkad? Nu är pusslet memorerat utan och innan så hon kan ta vilken bit som helst och lägger den helt perfekt, ja alltså även mittenbitarna, inte kantbitarna. Men hon fortsätter ändå lägga det, om och om igen.

Postat i Lo

Kommentera

