Vaknatt

Gått inskolning på vaknatt inatt. Det gick bra att jobba men nu efteråt; jag kan inte sova. Dels tror jag att jag åt nåt olämpligt inatt (dumplingsen från frysen är kanske inte helt ok?) för jag är i princip magsjuk, dessutom känner jag mej rastlös, orolig, stressad och blockerad från sömn.

Igår klev jag upp i vanlig tid, lite för lite och för dålig sömn, och satte fart med en fartig dag, åkte till Coop för att handla potta och leta lite andra grejer åt Lo, det tog sin lilla tid (och energi) eftersom Lo fick ett typ halvtimmesutbrott över att jag ville att hon skulle PROVA ett par skor och inte bara ta dem och slänga i kundkorgen (det var just provandet som var jobbigt, inte att hon inte fick dem), till stan för att Lo skulle få en veggokorvslunch på Pressbyrån och jag träffa en person som jag köpt några barngrejer av. Sen åkte vi hem och drog fram Los lilla pool, rengjorde den, blåste upp den och fyllde den. Det tog rejält med tid innan vi fick bra temperatur på vattnet. Lo var överlycklig, superkul att bada på gräsmattan var det!

Hade hållit igång rätt ordentligt med förhoppningen att när Lo la sej för sin dagsvila så skulle jag också kunna sova ett tag, för att orka med vaknatten. Men jag hade ångest då jag släckte ner, drog för mörkläggningsgardinerna och ”försökte sova”. Hjärtklappning, andningssvårigheter och efter 1 h så gav jag upp, tröttare än vad jag varit innan, tror jag.

Men den dagen bakom mej kom jag alltså till jobbet igårkväll och har kämpat emot sömnen i princip hela passet.

Men ändå sov jag bara typ 1 h då jag kom hem, och när jag vaknade så var det stört omöjligt att somna om här.

Bröt ihop och kände mej sämst, men måste som acceptera mej besegrad – jag vill inte (klarar inte!) jobba vaknätter. Jag är ffa alldeles för orolig att förstöra en sömnrytm som jag kanske börjat få liiiiite iaf (nåväl, senaste veckorna har jag sovit rätt kasst egentligen men innan dess sov jag faktiskt hela nätter ett par veckor!). Massa oro funkar inte då en måste kunna slappna av för att sova.

Då står jag väl utan jobb i sommar då. Eller inte helt utan jobb, har några helger som PA på mitt andra jobb. Drygt som fan men i värsta fall får jag söka föräldrapenning. Har alla dagar med minimi-beloppet kvar, tror jag. Hade velat spara dem till senare, ifall vi tex vill vara lediga nån längre period då Lo är lite större till exempel för att åka utomlands med henne, men det får kanske bli så ifall jag inte får ihop pengar på annat sätt.

Känns väldigt kasst just nu :(.

Kommentera

