revisited

Mattias är på rollspel ikväll. Brukar vara mysiga kvällar på tu man hand med Lo. Men ikväll återbesökte jag mitt förra liv en stund och känner mej helt förundrad över att det GICK, då jag var ensam. Huvvaligen så slitigt det kan bli då barnet ”kräver en” och en är allmänt utmattad och less.

En bra grej på slutet är att trots att Lo har kommit in i en period av mycket utbrott, viljeyttringar i kombination med mammighet, så har jag blivit tryggare i att vara meddelsam med henne och liksom kunna sätta MIN GRÄNS tydligt. Jag kan säga, du måste lägga dej nu för att jag är helt utless och måste få en liten stund för mej själv innan jag ska sova, och sedan verkställer jag det så att säga. Visst, jag tror fortfarande att en vinner på att kompromissa och ”dela viljor” men jag har varit otroligt mesig med direkta konfrontationer där jag ser till att min vilja går igenom, förut. Jag upplever att barnet lätt blir kränkt när en gör så, ju. Jag tycker inte att jag har rätt att kränka min unge, som förälder, och tror heller inte att det ÄR rätt mot henne som medmänniska. Men jag tror inte att Lo blivit kränkt nu. Det känns mer som att det handlar om att ge upp sin egen vilja utan att förlora på det, sas.

Nåväl, ikväll har inget gått som det skulle. Jag skulle ”bara få upp tråden” runt en hage jag satt upp runt gräsmattan. Lo skulle hjälpa till men stod mest och skrek aj-aj och det var otroligt enerverande att hon tyckte sej behöva hjälp med än det ena, än det andra. När jag skulle fylla vatten i en hink så lossnade en ventil (?) i stallet så det sprutade vatten överallt, nu är allt vatten avstängt in i stallet och jag lyckades inte laga den där grejen (trots att jag bytte ut den förra året). Sen så gick Trollfuxa ändå ut ur hagen då jag släppte henne där, så det kändes kasst och jag satte helt enkelt tillbaka henne till vinterhagen.

Sen höll jag på att slockna då jag läste saga för Lo, helt fruktansvärt uttröttad. Men så vaknade hon ca 15 min efter att hon lagt sej, och hade ont i snippan -en stor blåsa (!) som jag inte sett förut. Smörjde med bepanthen och det brukar hjälpa rätt omedelbart, men hon klagade på att det gjorde ont då jag la henne igen. Så jag fick sitta där en stund och jag kände att jag inte alls hade ork för det. Trött! Less!

Känner att jag skulle behöva mer tid för mej själv. På riktigt för mej själv. Är oftast för trött för att orka göra nåt med hästarna och så då ”tiden finns”, men kanske dags att börja prioritera mej själv lite mer…

Kommentera

