Drömmar och sömnlösa nätter

Lejonhjärta har gått ur sin lilla arrest stup i ett senaste dagarna. Droppen var inatt då Mattias viskade i mitt öra vid halv två, att Lejonhjärta var ute i vinterhagen tillsammans med Trollfuxa, och låg och sov i gräset. Blä. Superont i hovarna???

Men han var fräsch då jag hämtade honom. Men trött. Ville väl ha sällskap för en tupplur :-(. När jag väl fick honom att resa sej så taktade han med huvudrusk bort till sin hage; så han var iaf inte allmänpåverkad. Det här med fånghästlivet är ju inte mycket till hästliv, egentligen. Nu ”är det som det är” med honom och inget att hålla på å sörja, han kan ha ett gott liv ändå, men den här perioden då det är supersaftigt, gottigt gräs på andra sidan staketet är förstås en svår ekvation, med häst som står i en tråkig, gräslös skogsplätt och ”svälter” (får rätt lite mat) och dessutom är lite av en Houdini. Hagen är intakt då vi kommer tillbaka, varje gång. En bra grej nu är ju dock att han smiter in i en annan hage hela tiden -så han inte är på vift på byn och äter i sej en massa olämpliga grejer där.

Så jag fick kliva upp tidigare idag och bygga till, leda om ström, pillra och fixa. Nu hoppas jag innerligt att han inte går ut igen. Med åldern HAR han ju blivit lättare att hålla inne, så jag hoppas verkligen att det här biter på honom.

Trollfuxa blir så olycklig då jag tar tillbaka honom till hans hage. Så svårt då jag inte vill ha fler än två för min egen skull, men ser att de får sämre livskvalitet båda två pga mitt beslut.

 

Nå. Jag har sökt ett jobb from hösten, i Robertsfors. Ett sjukgymnastjobb, heltid, med gamlingar/kommunjobb. Då jag fyllde i ansökan så kände jag mej bubbligt positiv, men det kan ju ha varit en allmänt bra dag, eller så ;). Sen hade Petra & Anders delat en länk på Facebook, ett hus bredvid dem som är till salu. Så jag kunde inte låta bli att låta mej drömma mej bort lite och åka på visningen. Vi var dit igår. Det var ett fint ställe! Framförallt mycket fina hagmarker (ca 2,5 ha mark till fastigheten), och ganska smakfullt renoverat inne. Samt roligare trädgård och gårdsbild än jag har nu.

Men det är nära E4 och det går en liten ”runda” (väg) genom gården. Även om det vore typ bättre än bäst att bo granne med Petra & familj så är det ju heller inte läge för mej, egentligen. Jag kan inte/vill inte bo där ifall jag inte får jobbet i Robertsfors, och dessutom har jag ju inga pengar. Lite synd att det kom ut till salu just NU, även om det kändes lite ”typiskt”.

Jag har också sökt ett annat jobb, som jag tror är närmare Umeå (framgår inte av annonsen), som jag också har förhoppningar om. Det är inte ett sjukgymnastjobb men ett personlig assistent-jobb som jag tror att sjukgymnastkompetensen skulle uppskattas i, det är heltid och dagtid (dagtid = mycket positivt!), och jag tror även att det vore en god merit i längden/att jag skulle kunna lära mej mycket.

Igår var en fixardag, planterade om sojabönsplantor, tomatplanta, paprikaplanta, gjorde stadig frukost (gröt med lika delar snabbris, boveteflingor & hirsflingor, med mortlade linfrön och sesamfrön, kokta i ”chai havredryck”, mycket gott!) och en redig lunch (en bön- och tomatsås, som det var CHOKLAD i! väldigt speciellt och kul. Med hirs till.), fixade med papper från belastningsregistret som behövs till jobb och jobbansökningar och postade det, och gjorde även en del fler grejer som jag inte kommer ihåg nu ;).

Sedan var vi på stan och dogparkourade med Texas å Minna. Men bara en snabbis eftersom vi var lite sega på att komma iväg. Texas är duktig men hans vänster bak krånglar med honom. Så svårt då jag tror att han behöver balansträna för ryggen men när det som igår märks att det blir för jobbigt, han blir skakig i vänster bak och ser smärtpåverkad ut ibland (???); jag tror det kommer från L7/S1 men det är ju så himla små symtom han har, så jag känner inte motivationen att ta honom till veterinär, egentligen. Kanske om det finns nån som är ruskigt duktig på rörelsebedömning (/ortopedi + neurologi) i närheten?

Efter visningen åkte vi till Mattias gamla kollektiv som håller på att packa ihop då alla flyttar åt olika håll, färdigutbildade och ska ut å praktisera sina kunskaper på olika sätt. De hade en tacoknytis och det var massor av folk. Så himla kul också att komma till ett sånt tacoknytis där en i princip är ensam vegan, men det ändå finns massor av veganskt; även om det skulle vara roligare om alla blev veganer helt å hållet så känns det ju väldigt fint att det är så många som tänker ett steg längre i det lilla. Det känns inkluderande och fint, ALLA kan ju äta veganskt!

Lo trivs i såna sällskap, och jag märker att folk är i den åldern att kids blir mer och mer intressanta, om en säger så. Hon fascinerade bl a genom sina trehundra olika sätt att säga orden Mamma och Pappa på, och hur mycket en kan förmedla genom ett och samma ord, sagt på olika sätt.

Nu är jag DÖD då det blev hemskt lite sömn inatt, sitter på jobbet å käkar lunch.

Kommentera

