Kraftveckan & hästerihäng

Var på Kraftvecka hos Ewa Jälmbrant typ all ledig tid onsdag till söndag, förra veckan. Det var magiskt men svårt att sammanfatta allt, min hjärna blir så mättad av alla nya kunskaper, alla tankar och samtal. Men en sak kändes säker; det här med hästar ger jag aldrig upp. Det är en sån viktig, vital del av mej.

På söndag följde en vän med ut hit och hängde med mej och hästarna, det var också fint. Mer sånt häng, tycker jag. Trollfuxa red jag ut på torsdagkvällen, en härlig tur i skogen, och så red jag henne lite på banan i söndags. Hon kändes smidig och rätt balanserad för att vara henne. Borde rida mer. Mår gott i själ och kropp av det och upplever att Trollfuxa också uppskattar det. Hjärtat har jag tömkört en vända i skogen en dag, då piafferade/skolgalopperade han hela hemvägen och ”bjöd” även på en serie av stående kaprioller nere i ett dike vid ett tillfälle, jag var alldeles svettig och orolig över att det ”inte funkar”, men sen har det gett med sej. Fint att han har energi och det kommer nog bli lugnare då han gått lite mer?! I söndags lekte vi lös på ridbanan, han tog några skutt över ”småhinder” och i övrigt försökte jag mest få honom att inte äta gräs ;-). Vi har övat vidare med vagnen och skaklarna och nu känns han inte så skeptisk längre och förra passet verkade han tom få nån sorts insikt om ”bakben + skaklar = bra!” vilket kändes som en liten breakthrough.

Nu har jag dåligt samvete för att jag inte orkat göra nåt med dem varken måndag eller tisdag, trots att grundpeppen finns. Men så här är det ju nuförtiden, för mej, med livet. Men då jag blir pensionär, då jävlar! Ska jag ägna tiden åt hästträning, hundträning och skapande.

Kommentera

