Skelning

Lo skelar ju lite, jag har alltid varit medveten om det men tänkt att det växer väl bort. Så här i efterhand ångrar jag mej, då skelning påverkar hur bra barn använder det skelande ögat och därmed hur bra hjärnan ”lär sej” att tolka intrycken från det ögat. Ett sånt misstag som känns surt, men nu har ju iofs ingen annan nånsin reagerat förrän förskolepedagogen påtalade det litegrann -att då Lo blir trött så skelar hon, och att vi bör kolla upp det.

Så nu står hon i kö till ögonmottagningen och det känns enerverande att det kan ta tre månader innan vi får nån hjälp. Kasst!

I övrigt mår Lo bra, men vi märker av lite konflikter på förskolan, det är ju svårt att veta då Lo inte pratar så bra men jag upplever att hon har lite svårt att ”ta” då en del barn blir fysiska och ”kränker” henne. Hon är ju som rätt blyg och försiktig och vet nog inte hur hon ska bemöta det, eller vad vet jag, men jag har sett flera gånger då jag suttit med på förskolan en stund, vid hämtning, att det är ett och samma barn som hamnar i den sortens konflikter med Lo. Jag tycker det är jättejobbigt, en typisk sådan sak som jag skulle vilja kunna skydda Lo från forever, speciellt som jag faktiskt upplever henne som kanske lite extra känslig. Det är ju även svårt att göra något åt, vi har sett att förskolepedagogerna gör vad de kan för att bryta situationer och medla, påtala vad som blivit fel etc.

Häromdagen överraskade hon Mattias (som var hemma, jag var på kurs 😉 ) med att skriva flera ensamma L och O på ett papper och sen skrev hon tom LO. Var faktiskt rätt häftigt, då hon inte ens kan SÄGA sitt namn ;-). Nu letar hon ”O”-n och ”L” överallt, på papper, kalendrar, i Mattias bil där en kan ställa in värmen på sätet, etc. Det och att måla, alternativt bygga lego och leka med dock-kläder, är favvosysselsättningarna just nu. Förra veckan red hon lite på Lejonhjärta, det gillas också, men Hjärtat var så pigg så jag tyckte det var lite slitigt att hålla ordning på allt…nervig morsa.

Kommentera

