Bra ”kom-ihåg”

Har känt mej lite matdeprimerad sista tiden. Verkligen inte sugen på nåt gott eller kul, alls. Vill mest bara käka chips å dipp.

Lo har dessutom fått en himla tråkig matpepp. Får hon välja så är det bara sån vanlig tråkbarnmat som hon vill ha, å mer och mer ”socker”-grejer typ sylt, ketchup å liknande som går hem. Jag har varit så infernaliskt noga alltjämt med hennes kost och lagt ner rätt mycket möda på att hon ska vara van och gilla sånt som hon verkligen behöver få äta (alla barn, men kanske särskilt Lo som äter så mycket veganskt) och det känns lite lätt frustrerande då jag märker åt vilket håll det går…

Vår kyl är typ helt urplockad idag, vi hade varken mjölk eller yoghurt för kvällsfikat. Lo var sugen på müsli (en supersockrad version som M brukar äta, men den hade vi som tur var slut på…). Jag kom på att jag hade två övermogna bananer i en fruktskål, och då vi kom hem efter att ha varit och badat i Bäcksjön här på kvällssidan, så gick vi förbi vinbärsbuskarna och Lo ropade ”Bah! Bah!” (= bär) så vi plockade lite röda vinbär. Mixade bananerna, vinbären och frysta blåbär, tillsatte hampaproteinpulver å algolja. Perfekt som substitut för yoghurt! Sen fick hon ta lite agavesirap. Plus det som fanns kvar i en müslipåse, vetegroddar, havregryn, chiafrön och riven kokos.

Och såklart gick det hem utan knussel!

Det är så lätt att göra ”smoothie” eller som nu en sorts yoghurt-substitut, borde göra det mycket oftare!  Går ju också variera i all oändlighet även med matigare grejer typ spenat eller grönkål.

En annan grej att komma ihåg till andra dryga gånger är att Lo älskar frysta ärtor och fryst broccoli, som mellanmål/snacks. Och så är jag väldigt flitig på att erbjuda nötter, i perioder, men har nu inte gjort det på länge. Men vi hade med oss en nötpåse till Bäcksjön och då käkade hon några paranötter.

Lo är ju egentligen otroligt bra på att äta så det känns viktigt att försöka bibehålla det, på nåt vis.  En del barn gillar ju inte alls mat så mycket, eller är kinkiga på olika sätt, men Lo är nog sen födsel en ganska matfrisk liten person. Å jag gillar att komma på fiffiga sätt att få i henne bra grejer. Dagens kvällsfika kändes som en bra fiffighet att komma ihåg till andra dagar då fantasin tryter. En bra grej är kanske att inte alltid ha just yoghurt och mjölk hemma, för då är det lätt hänt att det blir sånt… Utan behöva ha lite fantasi och ”vara rik på bär och frukt” i skåparna.

Och nu har jag även lärt mej att jag faktiskt ska köpa hem mer torkad frukt än bara russin, hon älskar verkligen sånt ju och det blir ju en naturlig sötning (iaf om en köper en bra sort, eko å osötade ;)) som tom nazi-Evis kan gå med på.

Ps. Jag har inget emot socker per se, kolhydrater behöver vi, men det dryga är då kiddot hellre vill äta nån allmänt näringsfattig grej som är väldigt sockrig istället för det mindre sockriga med mycket bra näring. Eller då jag märker att hennes smaksinne är ”beroende” av sockret för att tycka att nåt smakar gott.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s