Kundaliniyoga!

Idag har jag varit på prova på-yoga på Kundaliniyogacentret här i stan. Å, så skönt. Men också; fy bubblan vad jag INTE känner igen min kropp. Den är sliten och stel. Jaja. Livet…

Noterade även att Texas har tunnat ur i muskulaturen i överlinjen och ser äldre ut i kroppen nu. Blä. Länge har han verkligen inte sett ut som den 11-åring han är. Länge har en inte kunnat misstänka att han är en GAMMAL hund, då en sett honom. Han döljer tom sina gråa hår på ett förträffligt sätt. Men det är klart att han nån gång kommer bli lite säckigare i sin rygg, stelare i sin gång, mindre ståtlig i sin hållning. Såklart. Så funkar det för alla som åldras. Djur som djur.

Jag tror att de här två faktorerna hänger ihop. Texas åldrande och min slitna och stela kropp. Jag lyckas inte få till tillräcklig vardagsmotion för oss två. Hästeriet ligger på is mest hela tiden känns det som och dagliga promenader med vovven är en utopi. Min tid går åt till att typ jobba, fixa mat på bordet, städa, tvätta och så den tiden då jag däckar av på olika ställen. Även en del tid åt att fixa mat åt sagda djur, att försöka stängsla in dem i hagen och ta hand om deras allmänt dryga skröppligheter. Bolla med Los 2,5/3-årshumör, det pendlar mellan att jag absolut inte får göra NÅT åt henne (utbrott för att jag lyfter hennes skor närmre henne) och att hon är som en apunge på mej (och måste ha mej/oss där då hon ska somna på kvällen). Osv.

Det är verkligen inte en lek att få ihop livet som småbarnsmorsa. Och nu är jag ju ändå inte helt ensamstående, Mattias bor kvar och vi delar på allt ansvar – bland annat därför kunde jag åka på yoga ikväll (vilket hade varit ett projekt involverande barnvaktsfix, barnvaktsskjutsande och hämtande etc, om jag bott ensam med Lo). Då jag blir ensam med gården och Lo igen, då Mattias hittar nåt eget ställe, så kommer det bli ändå tuffare.

Ja, jag vill kunna prioritera mej själv och mitt eget mående, men den djävel som påstår att det är lätt – kan gå tillbaka in i sin lilla bubbla och sina referensramar igen och sluta tro att alla lever under samma premisser och omständigheter.

Jag har varit hos sjukgymnast idag och kollat upp knäet och sjukgymnasten kunde konstatera ungefär samma som mej (vilket var skönt för jag tänkte att risken för nån meniskskada fanns); jag måste styrketräna och återfå knäkontroll. Ledbrosket gnäller på mej att sluta misshandla det. (Ps. Hagbygge åt en 119 cm hög häst som kryper ut, var det som provocerade skiten. Att sitta timtals på huk och vrida sej fram och åter, byggandes hage, är slitigt för knän. Bara så ni vet!) Det känns bra att jag har så många verktyg i min låda att arbeta med, då det gäller knäkontrollen och träningen. Men det gäller att få till träningen!

En bra grej med kroppen är att den fortfarande svarar väldigt bra på träning. SÅ gammal är jag inte. Hihi.

Yogan gjorde mej lite gråtmild och instruktören påtalade att vi skulle vara snälla mot oss själva då vi kom hem. Jag känner att jag har ett litet fönster av energi att utnyttja på lämpligt sätt, och får en liten hets att ta mej ut på tömkörningspromenix med Lejonhjärta och Texas, men ska försöka stanna kvar i denna gråtmilda, svaga känslan ikväll. Imorrn är jag faktiskt ledig, Lo kan vara på förskolan och jag har all tid i världen att tömköra en lång vända och träna vovven.

 

Faktiskt så tänker jag träna vovven lite redan nu. Bara att ändra ställning, från sitt till ligg till stående osv, på mjukt underlag (typ soffa) är ju fiffig träning för en sån här gamling och kan utföras då en tittar på Idol på tv4 play. 😉
Men först ska jag ut och nattfodra Lejonhjärta och nattpussa Trollfuxa. Vardagsmotionen jag aldrig kommer ifrån och tur är väl det, annars hade svällbuken varit enorm vid det här laget, misstänker jag ;).

Kommentera

