Cystor, aborter och mensvärksfunderingar

Ambitionen var deltagande i nybörjarträning i parkour ikväll. Men jag blev stoppad av en del ångest (blä för mina hjärnspöken) och en del magont. Jag tror att jag har en cysta på vänster äggstock, den har besvärat mej lite till och från sen jag hade ägglossning, men det var verkligen inte skönt att hoppa. Nu har jag googlat cystor lite och undrar om jag orkar söka vård eller om jag ska försöka hoppas att den ska försvinna av sej själv?

Att jag tror det är en cysta beror på att jag har erfarenhet och tycker mej kunna känna den. Jag har gjort två aborter och vid den senaste så upptäcktes det då de gjorde vaginalt ultraljud att jag hade en liten cysta på vänstra äggstocken. Då fick jag känna efter själv och det var ju väldigt lätt att palpera den. Roligt den gången var att jag själv noterat den lilla knölen och att det ömmade lite där, men tänkt att det väl bara var nån fis på tvären i nån tarm, eller så. Men bra att få lära känna sin kropp!

Den gången så är jag övertygad om att cystan sprack under själva aborten. Överlag var den aborten väldigt lugn smärtmässigt, lite mild mensvärk – bortsett från ca 20 min då jag blev yr och svimfärdig av smärtan, fick frossa och kräktes. Så helt plötsligt hörde jag ett tydligt knäpp nere vid vänstra äggstocken, och smärtan avtog typ omedelbart. Som att livmoderkramperna (aborten) gjorde att trycket i cystan blev outhärdligt för att till slut göra så att den sprack?

Då fick jag känslan av att det kanske är det som gjort att jag haft sån outhärdlig mensvärk till och från i mitt liv, att jag haft små-cystor som påverkas av menskramperna? Det skulle också förklara varför mensvärken vissa gånger är helt ok att leva med, och andra gånger orsakar svimning, kräkningar och frossa.

Nåväl, nu gör det ont mest hela tiden i magen och jag undrar varför det gör ont? Borde jag kolla upp det? Är det ens lönt?

I vanliga fall skulle jag nog bara låtit det vara och väntat in att den skulle försvinna, för det verkar ju som att cystor gör det (skumt?), men jag tror att mina funderingar påverkas av att en bekant skrev på facebook att den skulle opereras pga en cysta på en äggstock, och att det fanns fara för dens liv (därav operation) pga den där jäkla cystan. Men den kanske var ovanligt stor eller besvärlig, eller så…

Kommentera

