Rawfood är godast uppvärmd!

Jag hittade ett par pastasås-recept som var råa. Men jag vet av erfarenhet att jag oftast vill värma upp mina rawfood-experiment, för att jag tycker de smakar mycket bättre och godare då de är varma, och eventuellt lite mer kryddade. Så jag inspirerades bara av såserna och värmde upp dem istället ;). Bra grej!

Det tråkiga med det är att rawfood är så hiskeligt nyttigt just för att det är rått och ej uppvärmt. Fetter och vitaminer som är värmekänsliga reduceras ju när en värmer upp käk. Lite tråkigt, men eftersom jag är otroligt dålig på att äta mat som jag ej tycker smakar gott, så får jag ”ta det”. Men som kompensation försökte jag igår att bara just VÄRMA UPP dessa två såser, och inte låta dem vrålkoka nån lång stund.

Jag, och mina bordskamrater som också åt av dem, tyckte att smakerna var lite ovana, men att det var gott. Till och med väldigt gott. I all sin enkelhet:

TOFURÖRA

Ca 4 portioner

500 g tofu
4 msk pistagesmör
1 st citron, saften
1 frysförpackning hackad dill
3 tsk spiskummin
2 tsk ingefära
örtsalt
ca 2 dl vatten

Mixade ihop allt i min matberedare och slängde sedan ner i en kastrull och värmde upp.

TOMAT OCH PAPRIKASÅS

Ca 4 portioner:
2 st tomater
4 st paprikor, urkärnade
1 dl cashewnötter
1 dl kallpressad rapsolja med citronsmak
1 grönsaksbuljongtärning
svartpeppar + pepparmix
Lägg cashewnötterna i blöt i ca 2 h. Mixa dem sedan i matberedare, tillsätt rapsoljan och mixa det slätt. Mixa sedan ner tomaterna och paprikorna och biljongtärningen. Värm upp i en kastrull på spisen och krydda av med örtsalt och peppar.
Vi käkade till pasta, i receptet var det zucchini-pasta :).
Kommentera

