Pumpakärnor!

Alltså, det är små grejer som ibland gör mej stolt som förälder; detta är en typisk sådan. Tur att Mattias fortfarande bor kvar så vi kan dela på stoltheten, eventuellt är det nog så att en måste vara väl invigd i vardagen med Lo för att förstå.

Men igår fixade Mattias kvällsfika åt Lo, och överraskade med smoothie åt oss alla tre (utöver Los flingtallrik). Det var pumpakärnor i smoothien. Jag frågade Mattias vad det var i den och Lo utbrast ”Pumpakärnor!”.

Och jag blev lite stolt ;). Haha, så komiskt. Men jo, jag brukar prata med henne om vad hon äter och varför, ofta tänker jag att det är lite onödigt för jag får rätt lite respons, upplever jag. Nu hade hon nog inte ätit pumpakärnor på ett par veckor men uppenbarligen så 1. Känner hon igen pumpakärnor. 2. Vet vad de heter. 3. Kan SÄGA ORDET.

Det tyckte jag (vi) var coolt. Jag önskar ju att Lo ska få växa upp och vara hyfsat medveten om vad hon äter. Det är för mej en viktig sak att förmedla som förälder. Jag tror att kunskap om mat är bra och viktigt för barn också.

Och så nummer 4. Hon äter dem glatt. Det är ju också fint, med tanke på att pumpakärnor är typ ruggigt näringsrika små grejer!

Kommentera

