Däckbyte – bästa tipset!

Bytte däck idag. Dock hade bakdäcken rostat fast, alltså inte bultarna utan själva däcket på nåt vis. Det var helt nytt för mej, men som vanligt då jag rådfrågar facebook – där alla mina bästbekanta hänger och vet allt, så fick jag bästtipset att lossa lite på bultarna och sen köra lite. Sen var ju saken biff.

Vill dock även tillägga att de två däck jag bytte nu efter att Lo somnat, bytte jag på ca 15 min totalt (mini-domkraft, annars hade det gått fortare) – att jämföra med 1½ h på de andra två. Då Lo var vaken. Då Lo var med ute.

Det är verkligen KNÄPPT hur otroligt lite en hinner när en också har hand om kiddot.  Det är handskar som ska tas av, handskar som ska tas på, nåt som måste berättas, hon måste hjälpa till lite, vara i vägen, gå iväg med grejer jag behöver och så går det i nån sorts loop av att ej kunna få ha fullt fokus på uppgiften en håller på med.

 

Och btw angående tips så brukar jag gilla, för min egen skull, när jag delar i bloggen lite enkla mat-tips. Jag försöker leta enkla, snabba vardagsrätter som Lo faktiskt gillar…..nu har kiddot till slut börjat utforma nån sorts smak och ”dissar” vissa grejer och föredrar andra, efter 2,5 år av ”lyx” på den fronten då hon ätit allt som serverats utan att verka vara särskilt brydd.
Och ikväll hittade jag iaf en ny favvo: Tomatsoppa med svarta bönor och makaroner. Kokosolja i botten, fräste på en hackad gul lök, i med en burk kokosmjölk, en burk passerade tomater och en burk krossade tomater samt vatten. Buljongtärning, pepparmix, örtsalt, ingefära. Och så i med makaroner som fick koka i soppan. Då makaronerna är alldeles perfekta slängde jag i bönorna så de bara skulle bli varma. Mums! Det var gjort på ca 15 min. Lo gillade det. Tomatsoppa verkar vara en favvo (då jag sa att jag skulle göra soppa utbrast hon matomatotoffa! vilket jag tillslut förstod var just TOMATSOPPA) och makaroner går alltid hem och TYVÄRR har hon börjat dissa bönor :-O. Men käkade ändå upp en hel portion utan att plocka ut bönorna. Bra, tjejen.

Kommentera

